Typ: Öppna seminarier
Ratio - Näringslivets forskningsinstitut, Sveavägen, Stockholm, Sweden
Kl. 17:30 – 19:00

Ratios program för unga forskare går vidare med ett nytt seminarium om framväxten av nya marknadsföringspraktiker på nätet, och vad politiker kan lära av framgångsrika bloggare. Har politiker fångat den nya teknikens förmåga att nå ut till väljarna?

Dag och tid: 15 februari, kl 17.30-19.00
Från 17.00 finns något litet att äta och dricka serverat.

Plats: Ratios lokaler Sveavägen 59, 4 tr, Stockholm

Under det senaste decenniet har ny teknik dramatiskt ökat möjligheterna för konsumenter att uttrycka sina åsikter och påverka hur varumärken och produkter uppfattas. Bloggarna attraherar stora läsekretsar, och skapar ofta stora värden. Flera har utvecklats till kommersiella aktörer och drivs som företag, kanske främst inom modevärlden.

Parallellt har även en politisk bloggosfär vuxit fram. Här utforskar lokalpolitiker, ministrar och medborgarjournalister möjligheterna för politisk kommunikation. Har politikerna lyckats möta sina väljare i de nya kanalerna? Har det påverkat politiken? Vilka lärdomar kan dras från den opolitiska bloggsfären?

Med utgångspunkt i sin egen forskning beskriver Christofer Pihl, Ek lic, den svenska bloggosfärens framväxt. Christofer är doktorand vid Företagsekonomiska institutionen vid Stockholms Universitet och associerad till Ratio.

I den följande diskussionen deltar Hanif Bali, twittrande riksdagsledamot (M), Martina Lind, entreprenör och bloggare som driver politometern.se, och Peter Santesson, statsvetare och projektforskare vid Ratio, ansvarig för reformstrategier vid Timbro.

Ratios program för unga forskare vänder sig till studenter på magisternivå, till doktorander och post docs. Tillhör du inte någon av dessa grupper är du ändå varmt välkommen till våra öppna seminarier.

Anmälan till karl.axelsson@ratio.se senast den 13 februari.