Innovationspolitik – ett överutbud av stöd och hinder?
Sandström, C., Jörnmark, J., Björklund, M. & Hvarfner, K. (2019). Innovationspolitik – ett överutbud av stöd och hinder?. Ekonomisk debatt, 2019(7), 67-70.
Sandström, C., Jörnmark, J., Björklund, M. & Hvarfner, K. (2019). Innovationspolitik – ett överutbud av stöd och hinder?. Ekonomisk debatt, 2019(7), 67-70.
Innovationspolitiken har fått mer uppmärksamhet, och i den här artikeln sammanfattar vi några av de resultat som kommit fram på senare år. Vi använder även en del nationalekonomisk teori för att förklara varför innovationspolitiken har blivit så förknippad med olika former av stöd snarare än en politik för ett bättre företagsklimat, trots att stöden verkar ha begränsade effekter.
Sandström, C., Jörnmark, J., Björklund, M. & Hvarfner, K.
2019
2024
Stockholm: Ratio.
Den senaste utvecklingen inom Europeiska unionen (EU) signalerar en betydande rörelse mot hållbarhet och miljöskydd. Från 1990 till 2021 har EU-medlemsländernas utsläpp av växthusgaser minskat med 29 % samtidigt som den reala BNP:n ökat med 62 %, vilket visar på frånvaron av samband mellan ekonomisk tillväxt och utsläpp. Utsläppen har minskat i 24 av 27 medlemsländer. Sverige utmärker sig med de lägsta växthusgasutsläppen per BNP-enhet inom EU. Dessutom har konsumtionsbaserade CO2-utsläpp minskat med 27 %, en positiv trend som observerats i 22 av 27 medlemsländer. Trots att Tyskland, Frankrike, Italien och Polen står för en betydande del av de totala växthusgasutsläppen inom EU, fortsätter den generella trenden mot minskade utsläpp. Luftkvaliteten har också förbättrats, med en minskning i 25 av 26 kategorier av luftföroreningar sedan 1990, och nästan total eliminering av ozonnedbrytande ämnen. Dessa framsteg understryker effekten av EU:s miljöpolitik, och ger hopp om en mer hållbar framtid för Europa.
2024
Springer Cham.
This open access book raises some central questions: Do we need moonshot policies to spur innovation and economic growth? What are the risks associated with such policies?
Economic turbulence, the COVID-19 pandemic, and mounting environmental concerns have paved the way for a renaissance of targeted industrial policy. In particular, the idea that society should be organized around large missions is gaining momentum among high-income economies. However, the authors and editors of this volume contend that this shift has occurred without much critical examination, especially as the European Union has adopted these ideas, and Western economies are now increasingly organizing toward the achievement of large, state-formulated goals.
Recognizing the urgent need for continued scholarly attention to question notions of the mission economy, more than 20 scholars discuss the dangers of top-down/vertical approaches to industrial policy and draw attention to the progress of independent enterprise, entrepreneurialism, and market solutions in a sound economy and society. By critically examining mission-oriented innovation policies, using theoretical perspectives and empirical investigations, the book highlights both the mechanisms behind failed missions and alternative approaches. This is a must-read for policy researchers and policymakers alike.
2023
Energy Efficiency, 16(8), 98.
At global scale, the building sector accounts for 40% of total energy end use and almost 35% of greenhouse gas emissions. This makes it one of the most important sectors to focus on for reaching the 1.5–2 °C target of the Paris Agreement, to enhance energy security of supply and to alleviate energy poverty. The European Union (EU) is often seen as a leader in climate governance, which is also true for energy efficiency. The improvement of energy performance of buildings has been part of EU public policy for more than 50 years, making the EU a pioneer in the policy domain. Based on a semi-structured review of the scientific literature (N=90), this paper is aimed at drawing the lessons from research on governance of energy-efficient and zero-carbon buildings in the EU. As for the findings, there is a multitude of policy instruments developed on different levels of governance, more or less integrated and managed by different actors and no single instrument is sufficient to stimulate energy-efficient and zero-carbon buildings. Five key challenges are identified in the governance literature examining the transition towards energy efficiency and zero-carbon buildings: An ambiguous leadership, heterogeneity of implementation, lack of incentives, limitations of non-regulatory policies and market-based instruments, and limited diffusion between governance levels. We also conclude that most policy instruments focus on new buildings which is problematic since the greatest challenge in the transition is the renovation of the large existing building stock.