Saknar den högre utbildningen relevans


Typ: Aktuellt
2013-11-18
11.17

Agneta Bladh presenterar idag rapporten ”Saknar den högre utbildningen relevans?”. Bladh föreslår bl a en reformering av resursfördelningssystemet för högre utbildning, men också reformer för Yrkeshögskolan och Universitetskanslersämbetets utvärderingar. Arbetsgivarna uppmanas engagera sig väsentligt mer i utformningen av utbildningarnas innehåll.

Agneta Bladh, tidigare statssekreterare (S), högskolerektor och generaldirektör för Högskoleverket har i en studie analyserat hur de befintliga styr- och resurstilldelningssystemen för universitet, högskolor och yrkeshögskolan påverkar utbildningarnas relevans, kvalitet och effektivitet. Studien presenteras vid en konferens idag, 18 november.

Rapporten kommenteras och diskuteras av Peter Honeth (FP); statssekreterare utbildningsdepartementet, Ibrahim Baylan (S); riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson samt Johan Blom; vik GD på Myndigheten för yrkeshögskolan, Anne-Marie Fransson; VD IT&Telekomföretagen; Lena Gustafsson, rektor Umeå universitet, och Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv.

Bladh ser en rad problem med högskoleutbildningen och föreslår bl a en reformering av resursfördelningssystemet för högre utbildning, men också reformer för Yrkeshögskolan och Universitetskanslersämbetets utvärderingar. Arbetsgivarna uppmanas engagera sig väsentligt mer i utformningen av utbildningarnas innehåll. Förslagen riktar sig till alla berörda aktörer:

Universitet och högskolor

  • Mer träning av generiska förmågor
  • Mer reflektion över praktiska erfarenheter
  • Mer praktik i program till generell examen
  • Alltid praktik till yrkesexamen
  • Arenor för möten med arbetsgivare

Regering och riksdag – högskoleutbildning

  • Relevans, kvalitet och effektivitet måste samspela i styrsystemen
  • Nytt system för resurstilldelning
  • Inför pedagogiskt råd
  • Ge ekonomiska förutsättningar att träna generiska förmågor

Regering och riksdag – yrkeshögskolan

  • Bygg ut yrkeshögskolan
  • Bredda yrkeshögskolan – ta bort högskoleexamen
  • Överför utbildningar utan forskningsanknytning till yrkeshögskolan
  • Ta bort krav på högst två utbildningsstarter
  • Kräv pedagogisk kompetens hos lärare inom yrkeshögskolan

Universitetskanslersämbetet

  • Ändra det nationella kvalitetsgranskningssystemet till att innefatta relevans

Arbetsgivare

  • Ställ fler praktikplatser till förfogande
  • Lämna fler förslag till examensarbeten
  • Anställ arbetstagare med otraditionell bakgrund
  • Anställ nyutexaminerade
  • Var aktiva medaktörer till universitet och högskolor

Rapporten är framtagen på uppdrag av näringslivets forskningsinstitut Ratio och ingår i forskningsprojektet Kompetens för tillväxt, som kartlägger förutsättningarna för företagens kompetensförsörjning. Kompetensförsörjning utgör ett allt större tillväxthinder för näringslivet.