Search

Företagsstöd till innovativa små och medelstora företag

PublicationReports
Daniel Halvarsson, Företagandets villkor, Företagsstöd, Innovation, Patrik Tingvall, SMEs, Subventioner, Sven-Olov Daunfeldt
Företagsstöd till innovativa små och medelstora företag
Download

Abstract

Tillväxtanalys har utvärderat Vinnovas “Vinn Nu och Forska och Väx”-program mellan 2006 och 2010. Företagens utveckling har följts, under och upp till 5 år efter stöd, och där indikerar analyserna få statistiskt säkerställda positiva effekter av stöden.

Syftet med föreliggande rapport är dels fortsätta diskussionen kring de metodproblem som finns vid analyser och utvärderingar av selektiva företagsstöd, dels med hjälp av databasen och nya ekonometriska metoder genomföra en kontrafaktisk utvärdering av två program (VINN NU och Forska & Väx) och som utvecklats av Vinnova för att stimulera innovationsdriven tillväxt i små och medelstora
företag. Ett mål med studien är att förbättra kunskaperna kring den komplexa dynamik som kännetecknar innovation och entreprenörskap samt stimulera till diskussion om och under vilka förutsättningar olika typer av selektiva företagsstöd kan leda till innovationer och tillväxt.

I rapporten genomförs en statistisk analys av företagsstödens effekter på antal anställda, produktivitet, omsättning samt andelen arbetstagare med högre utbildning. Resultaten visar på mycket begränsade statistiskt säkerställda positiva effekter på dessa målvariabler under den tidsperiod (2006–2010) som analyserats. I rapporten och diskussioner med Vinnova har olika tänkbara orsaker diskuterats. Är den studerade tidsperioden för kort för att spåra påtagliga tillväxteffekter? Är storleken på stöden för små eller saknas kritisk massa för att uppnå statens intentioner att främja innovation och tillväxt? Vilka metodologiska begränsningar finns i en kontrafaktisk analys av de komplexa processer i företag som leder till teknisk utveckling och introduktion av nya produkter och tjänster på marknaden? Vilken roll kan selektiva instrument spela i närings- och innovationspolitiken?

Halvarsson, D., Daunfeldt, S-V. & Gustavsson Tingvall, P. (2014). Företagsstöd till innovativa små och medelstora företag – en kontrafaktisk effektutvärdering. Rapport 2014:16. Tillväxtanalys.


Similar content

Third-Generation Innovation Policy: System Transformation or Reinforcing Business as Usual?
Book chapterPublication
Bergkvist, J. E., Moodysson, J., & Sandström, C.
Publication year

2022

Published in

Questioning the Entrepreneurial State, 201.

Abstract

There has been a shift in innovation policy in recent years toward more focus on systemic transformation and changed directionality. In this chapter, we describe a collection of challenges that such policies need to address. Based on a review of dominant frameworks regarding socio-technical transitions, we compare these theories with examples of innovation policy in different countries. Systemic transformation across an economy usually requires a process of creative destruction in which new competencies may be required, actors need to be connected in novel ways, and institutions may need to be changed. Our empirical illustrations show that support programs and initiatives across Europe do not always seem to result in such a process, as they include mechanisms favoring large, established firms and universities. These actors have often fine-tuned their activities and capabilities to the existing order, and therefore have few incentives to engage in renewal. As the incumbent actors also control superior financial and relational resources, there is a risk that they captivate innovation policies and thus reinforce established structures rather than contributing to systemic transformation.

Assessing user perceptions of the interplay between the sharing, access, platform and community‐based economies
Article (with peer review)Publication
Geissinger, A., Laurell, C., Öberg, C., Sandström, C. & Suseno, Y.
Publication year

2020

Abstract

Purpose
Digitally intermediated peer-to-peer exchanges have accelerated in occurrence, and as a consequence, they have introduced an increased pluralism of connotations. Accordingly, this paper aims to assess user perceptions of the interplay between the sharing, access, platform, and community-based economies.

Design/methodology/approach
The sharing, access, platform, and community-based economies have been systematically tracked in the social media landscape using Social Media Analytics (SMA). In doing so, a total material of 62,855 publicly posted user-generated content concerning the four respective economies were collected and analyzed.

Findings
Even though the sharing economy has been conceptually argued to be interlinked with the access, platform, and community-based economies, the empirical results of the study do not validate this interlinkage. Instead, the results regarding user perceptions in social media show that the sharing, access, platform, and community-based economies manifest as clearly separated.

Originality/value
This paper contributes to existing literature by offering an empirical validation, as well as an in-depth understanding, of the sharing economy’s interlinkage to other economies, along with the extent to which the overlaps between these economies manifest in social media.

Maximum Likelihood Estimation of Asymmetric Double Type II Pareto Distributions
Article (with peer review)Publication
Halvarsson, D.
Publication year

2020

Abstract

This paper considers a flexible class of asymmetric double Pareto distributions (ADP) that allows for skewness and asymmetric heavy tails. The inference problem is examined for maximum likelihood. Consistency is proven for the general case when all parameters are unknown. After deriving the Fisher information matrix, asymptotic normality and efficiency are established for a restricted model with the location parameter known. The asymptotic properties of the estimators are then examined using Monte Carlo simulations. To assess its goodness of fit, the ADP is applied to companies’ growth rates, for which it is favored over competing models.

Show more

Postgiro: 382621-1

|

Bankgiro: 512-6578