Search

Managing business model renewal

PublicationArticle (with peer review)
Affärsmodell, Christian Sandström, Disruptiva innovationer, Företagandets villkor

Abstract

It is well-documented that firms often need to change their business model when introducing a new product, but more knowledge is needed regarding why they struggle when trying to do so. This paper explores the challenges related to renewing an established business model. Drawing upon a case study and industrial network theory, we argue that business models are difficult to change because they are based upon interdependence throughout a system of interrelated actors. Firms are interconnected with actors beyond its boundaries and thus, only a limited control can be imposed. Our findings also suggest that firms can change their business models by identifying critical actors and by aligning incentives throughout their network.

Sandström, C. & Osborne, R-G. (2011). Managing business model renewal. International Journal of Business and Systems Research, 5(5): 461-474. DOI: 10.1504/IJBSR.2011.042094


Similar content

Utvärderingar av näringspolitik – en intressekonflikt mellan myndigheter, konsult-företag, politik och skattebetalare?
Article (without peer review)Publication
Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C.
Publication year

2021

Published in

Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Abstract

Antalet utvärderingar av ekonomisk politik ökar explosionsartat. Det finns dock få systematiska sammanställningar av de utvärderingar som görs och det saknas kunskap om hur utvärderare skiljer sig åt gällande metoder och slutsatser, inte minst inom näringspolitiken. Vi studerar utvärderingar av 110 näringspoli-tiska insatser 2009–19 genom att granska huruvida valet av utvärderare påver-kar utvärderingarnas resultat. Privata konsulter visar sig vara den vanligaste utvärderaren av näringspolitik och deras utvärderingar skiljer sig från andra utvärderare genom att vara övervägande mer positiva till de utvärderade insat-serna. Vi diskuterar intressekonflikter som kan antas föreligga mellan utvärde-rare, myndigheter, den politiska makten och allmänheten.

Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C. (2021). Utvärderingar av näringspolitik–en intressekonflikt mellan myndigheter, konsultföretag, politik och skattebetalare. Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Mer för mindre? Tillväxt och hållbarhet i Sverige
BookPublication
Grafström, J. & Sandström, C.
Publication year

2020

Published in
Abstract

Går det att förena ekonomisk tillväxt med hållbar
utveckling? Den här boken beskriver hur miljöskadliga utsläpp och användningen av naturresurser i
Sverige har förändrats över tid.
Sedan 1990 har Sveriges befolkning ökat med drygt
1,6 miljoner och ekonomin nästan fördubblats. Samtidigt har koldioxidutsläppen minskat med 27 procent mellan åren 1990 och 2018, konsumtionen av
el, vatten och energi har stått still vilket innebär att
ekonomin är nästan dubbelt så effektiv. Av de 26
luftföroreningar Naturvårdsverket mätt sedan 1990
har 24 gått ner fram till 2017. I många fall har det
skett mer än en halvering.

Social media analytics for knowledge acquisition of market and non-market perceptions in the sharing economy
Article (with peer review)Publication
Geissinger, A., Laurell, C., Öberg, C., Sandström, C., Sick, N. & Yuliano, S.
Publication year

2021

Abstract

Purpose
Using the case of Foodora, this paper aims to assess the impact of technological innovation of an emerging actor in the sharing economy through stakeholders’ perceptions in the market and non-market domains.

Design/methodology/approach
Using a methodological approach called social media analytics (SMA) to explore the case of Foodora, 3,250 user-generated contents in social media are systematically gathered, coded and analysed.

Findings
The findings indicate that, while Foodora appears to be a viable provider in the marketplace, there is mounting public concern about the working conditions of its employees. In the market domain, Foodora manages its status as an online delivery platform and provider well, but at the same time, it struggles with its position in the non-market sphere, suggesting that the firm is vulnerable to regulatory change. These insights highlight the importance of simultaneously exploring and balancing market and non-market perceptions when assessing the impact of disruptive innovation.

Originality/value
This study offers originality by providing an integrative approach to consider both the market and non-market domains. It is also novel in its use of SMA as a tool for knowledge acquisition and management to evaluate the impact of emerging technologies in the sharing economy.

Show more

Bankgiro: 512-6578