Search

Mer än bara MOOC:s – hur onlineutbildning påverkar den amerikanska universitetssektorn

PublicationReports
Chalmers, Christian Sandström, Evelina Stadin, Företagandets villkor, Högre utbildning, Högskola, Kompetens för tillväxt, Onlineutbildning, Universitet, USA
Mer än bara MOOCs – hur onlineutbildning påverkar den amerikanska universitetssektorn
Download

Abstract

Studien utreder hur introduktionen av digital teknik har påverkat amerikansk högre utbildning. Baserat på primärdata och tillgång till material från flera av de ledande aktörerna inom online-utbildning i USA dras slutsatser som appliceras i ett svenskt sammanhang.

Rapporten visar att ny teknik skapar en rad möjligheter som Sverige kan ha nytta av. Det vore därför fel att låta digitaliseringens inverkan på utbildningssystemet reduceras till att enbart handla om MOOC:s. Förvisso har MOOC:s en viktig roll och fenomenet har vuxit under de senaste åren. Resultaten pekar dock på att någonting mer fundamentalt kan vara på väg att förändras inom den högre utbildningen.

Sandström, C., Stadin E., Tellstedt, T. & Lavenius, K. (2015). Mer än bara MOOC:s – hur onlineutbildning påverkar den amerikanska universitetssektorn. Kompetens för tillväxt, rapport nr 16. Stockholm: Ratio.


Similar content

Utvärderingar av näringspolitik – en intressekonflikt mellan myndigheter, konsult-företag, politik och skattebetalare?
Article (without peer review)Publication
Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C.
Publication year

2021

Published in

Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Abstract

Antalet utvärderingar av ekonomisk politik ökar explosionsartat. Det finns dock få systematiska sammanställningar av de utvärderingar som görs och det saknas kunskap om hur utvärderare skiljer sig åt gällande metoder och slutsatser, inte minst inom näringspolitiken. Vi studerar utvärderingar av 110 näringspoli-tiska insatser 2009–19 genom att granska huruvida valet av utvärderare påver-kar utvärderingarnas resultat. Privata konsulter visar sig vara den vanligaste utvärderaren av näringspolitik och deras utvärderingar skiljer sig från andra utvärderare genom att vara övervägande mer positiva till de utvärderade insat-serna. Vi diskuterar intressekonflikter som kan antas föreligga mellan utvärde-rare, myndigheter, den politiska makten och allmänheten.

Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C. (2021). Utvärderingar av näringspolitik–en intressekonflikt mellan myndigheter, konsultföretag, politik och skattebetalare. Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Mer för mindre? Tillväxt och hållbarhet i Sverige
BookPublication
Grafström, J. & Sandström, C.
Publication year

2020

Published in
Abstract

Går det att förena ekonomisk tillväxt med hållbar
utveckling? Den här boken beskriver hur miljöskadliga utsläpp och användningen av naturresurser i
Sverige har förändrats över tid.
Sedan 1990 har Sveriges befolkning ökat med drygt
1,6 miljoner och ekonomin nästan fördubblats. Samtidigt har koldioxidutsläppen minskat med 27 procent mellan åren 1990 och 2018, konsumtionen av
el, vatten och energi har stått still vilket innebär att
ekonomin är nästan dubbelt så effektiv. Av de 26
luftföroreningar Naturvårdsverket mätt sedan 1990
har 24 gått ner fram till 2017. I många fall har det
skett mer än en halvering.

Interactions between university spin-offs and academia: A dynamic perspective
Article (with peer review)Publication
Laage-Hellman, J., Lind, F., Öberg, C. & Shih, T.
Publication year

2020

Abstract

Purpose
This paper aims to investigate the nature and dynamics of the interaction between university spin-offs (USOs) and academia.

Design/methodology/approach
The theoretical framework is grounded in an interactive view based on the industrial marketing and purchasing literature on USOs and their development. The concepts of activity links, resource ties and actor bonds are used as a starting point for capturing the content and dynamics of the interaction. The empirical part of the paper consists of four case studies captured through interviews as the main data source and analysed to conclude how the interaction between the USO and academia developed over time.

Findings
The study identifies a multi-faceted and dynamic content of the interaction. The paper discerns and discusses research and development links, knowledge and equipment ties and social, legal, financial and organizational bonds with inventors, other academic partners and innovation support organizations. The dynamics are manifested both through changes within individual relationships and by adding/ending relationships. One main conclusion regards the existence of wave-like patterns of interaction with academic partners driven by the USOs’ needs and the establishment of customer relationships.

Originality/value
Most of the previous research has described a linear process in which the USO leaves academia once the idea has been transferred to a company. This paper contrasts this view by developing and using an analytical framework to capture the dynamic and continuous interaction between USO and academia.

Show more

Postgiro: 382621-1

|

Bankgiro: 512-6578