Sverige och EU: Handel och tillväxt
Halvarsson, D., Kokko, A. & Tingvall, P. (2014). Sverige och EU: Handel och tillväxt -EU:s effekt på handel och ekonomisk tillväxt bland medlemsländerna. Rapport april 2014. Ratio.
Halvarsson, D., Kokko, A. & Tingvall, P. (2014). Sverige och EU: Handel och tillväxt -EU:s effekt på handel och ekonomisk tillväxt bland medlemsländerna. Rapport april 2014. Ratio.
EU är idag världens största marknadsplats. Forskningsinstitutet Ratio har i studien “Sverige och EU: Handel och tillväxt” funnit att Sveriges varuhandel med EU idag är nästan dubbelt så stor som den skulle ha varit utan medlemskap och handelsavtal. Den svenska varuhandeln har ökat med 85-95 %, som en direkt följd av EU och ökad öppenhet. Effekterna på tjänstehandeln är cirka hälften så stor som varuhandeln. EU har även bidragit till ekonomisk tillväxt bland medlemsländerna. Studien visar att Sveriges BNP ökat med 3-20 %, tack vare vår öppna ekonomi, långtgående frihandelsavtal och EU-inträdet.
Lågt hållna beräkningar pekar på att ca 3 procent av dagens BNP kan tillskrivas EU och ökad öppenhet medan andra skattningar indikerar att effekten kan vara så stor som 20 procent. Ser man närmare på dessa siffror finner man att en stor del av tillväxteffekterna kan tillskrivas den fördjupade integationen och regelharmoniseringen som eliminerat ett stor antal informella handelshinder inom EU. Den djupare integrationen är en process som uppkommer som ett krav på rättvisa konkurrensvillkor mellan företag när gamla handelshinder avskaffas. För varje nytt steg följer ett sökande efter balans i de nya villkoren. Detta är stor utmaning. Finner medlemsländerna missnöje i hur EU-samarbetet fungerar kan processen vändas och gå mot ökad protektionism, både inom EU och gentemot omvärlden. Givet de stora vinsterna som står att finna i handel och öppenhet så är balansgången mellan integration och nationell självständighet en nyckelfråga för EU:s framtida utveckling.
Halvarsson, D., Kokko, A. & Tingvall, P.
2014
2023
Applied Economics Letters, 1-5.
In this note we study how the share of workers in a corporation located in a high gender wage gap country impacts the wage gap in their home country operations. Our findings support the hypothesis that firms with strong intra-firm linkages to a high gender wage gap country also display a relatively large gender wage gap at home.
2023
Rati Working Paper Series.
In this paper, we build upon a monopsony framework, suggested by Card et. al. 2016, which links firm level productivity and rent-sharing to wage inequality. Specifically, our research questions address i) to which extent labor market concentration across firms (within different types of locally situated industries) affects variation in wages among workers within these firms and industries, and ii) how this variation in turn spills over into economy-wide inequality (measured at the level of local labor markets). Using linked employer-employee full population data for Sweden, and an AKM modelling framework to separate between worker- and firm-level heterogeneity, our results suggest that higher firm-level fixed effects (a measure of rent-sharing) is associated with lower labor market employer concentration, something which affects average wage income among firms accordingly. Addressing wage income inequality by applying our model to different segments of the local labor market income distribution, we find that reduced average employer concentration in larger cities accounts for almost all variation in the (positive) link between city size-and wage inequality, except for the largest metropolises where it captures around 30-50 percent of variation depending on the income segment that we focus on.
2022
Small Business Economics 59, 593–610 (2022).
In the race to the South Pole, Roald Amundsen’s expedition covered an equal distance each day, irrespective of weather conditions, while Scott’s pace was erratic. Amundsen won the race and returned without loss of life, while Scott and his men died. In the context of firm growth, the Amundsen hypothesis suggests that smoother growth paths are associated with better performance in subsequent periods. We develop a new method to investigate how firms’ sales growth deviates from their long-run average growth path. Our baseline results suggest that growth path volatility is associated with higher growth of sales and profits, but also with higher exit rates. However, this result is driven by firms with negative growth rates. For positive-growth firms, volatility is negatively associated with both sales growth and survival, providing nuanced support for the Amundsen hypothesis.
The article can be accessed here.