Sök

Kapitalismens värdekontrakt och relationskapital

PublikationBok
Företagandets villkor, Hans Sjögren, Marknadsekonomi, Moral, Osynliga handen

Sammanfattning

Det kapitalistiska systemets långsiktiga framgång är avhängigt av hur väl det löser olika ekonomiska problem på ett effektivt sätt. Att koordinera ekonomiska aktiviteter via marknaden är bara en av flera lösningar. I denna bok behandlas en kompletterande koordinationsform, som kallas värdekontraktet, med samarbete, avtal, tillit, förhandlingar och delad kultur som kännetecken.

Värdekontraktet symboliseras av ett handslag, till skillnad från den osynliga handen i fallet med marknaden. I boken visas hur värdekontraktet utgör den dominerande formen för ekonomisk aktivitet i t ex företagsrelationer och relationer mellan företag och kund. Med exempel från vardagslivet och det finansiella området förklaras hur värdekontraktet reducerar framtidens osäkerhet och bildar grund för ett tillitsfullt och mänskligt affärsklimat.

Kapitalismens värdekontrakt och relationskapital är skriven inom Ratios forskningsprojekt Marknad, moral, tillit och tillväxt.

Sjögren, H. (2008). Kapitalismens värdekontrakt och relationskapital. Stockholm: Ratio Förlag.

Hans Sjögren är professor i ekonomisk historia och institutionell ekonomi vid Linköpings universitet och forskare vid EHFF, Handelshögskolan i Stockholm. Hans forskning är inriktad mot teknisk och ekonomisk omvandling där institutionell analys används för att söka förklaringar och fördjupad förståelse av mönster och enskildheter, inom branscher och hos företag.

Baserat på innehåll

Kapitalismens värdekontrakt och relationskapital
BookPublikation
Sjögren, H.
Publiceringsår

2008

Sammanfattning

Det kapitalistiska systemets långsiktiga framgång är avhängigt av hur väl det löser olika ekonomiska problem på ett effektivt sätt. Att koordinera ekonomiska aktiviteter via marknaden är bara en av flera lösningar. I denna bok behandlas en kompletterande koordinationsform, som kallas värdekontraktet, med samarbete, avtal, tillit, förhandlingar och delad kultur som kännetecken.

Värdekontraktet symboliseras av ett handslag, till skillnad från den osynliga handen i fallet med marknaden. I boken visas hur värdekontraktet utgör den dominerande formen för ekonomisk aktivitet i t ex företagsrelationer och relationer mellan företag och kund. Med exempel från vardagslivet och det finansiella området förklaras hur värdekontraktet reducerar framtidens osäkerhet och bildar grund för ett tillitsfullt och mänskligt affärsklimat.

Kapitalismens värdekontrakt och relationskapital är skriven inom Ratios forskningsprojekt Marknad, moral, tillit och tillväxt.

Technological Change and Industrial Transformation
BokPublikation
Long, V. & Holmén, M.
Publiceringsår

2021

Publicerat i
Sammanfattning

Industrial transformation is a research and teaching field with a focus on the phenomenon and mechanisms of industrial development and renewal. It concerns changes in economic activities caused by innovation, competition and collaboration, and has a rich heritage of evolutionary economics, institutional economics, industrial dynamics, technology history and innovation studies. It borrows concepts and models from the social sciences (sociology, history, political sciences, business/management, economics, behavioural sciences) and also from technology and engineering studies.
In this book, the authors present the key theories, frameworks and concepts of industrial transformation and use empirical cases to describe and explain the causes, processes and outcomes of transformation in the context of digitalization and sustainability. They stress that industrial transformation consists both of Darwinian “survival of the fittest” selection, and of intentional pursuits of innovation, and of industrial capabilities creation. The work argues that managing the global trends of transformation is not only about new technology and innovation: existing institutional settings and dynamic interactions between technological change, organizational adaptation and economic activities also have a profound impact on future trajectories.
The areas under investigation are of great relevance for strategic management decisions and industrial and technology policies, and understanding the mechanisms underlying transformation and sustainable growth.

Bureaucrats or Markets in Innovation Policy?
BokPublikation
Sandström, C., Wennberg, K. & Karlson, N.
Publiceringsår

2019

Publicerat i
Sammanfattning

How can innovation best be promoted? Based on a major interdisciplinary research program
with a special focus on Sweden, paired with international research, this book shows that targeted
interventions and firm subsidies do not have the intended effects but instead creates policy failures,
government waste and rent-seeking.

Instead, innovation policy should focus on supplying the right competencies and on improving the
institutions of the market economy and the general
conditions for enterprise.

Markets rather than bureaucrats are decisive for
innovation, industrial development and growth.

Visa fler

Ratio är ett fristående forskningsinstitut som forskar om hur företagandets villkor kan utvecklas och förbättras.

Sveavägen 59 4trp

Box 3203

103 64 Stockholm

Postgiro: 382621-1

|

Bankgiro: 512-6578