Sök

Varför kan teknik slå politik?

PublikationArtikel (utan peer review)
Christian Sandström, Christofer Laurell, Entreprenörskap, Företagandets villkor, Innovation, Jan Jörnmark, Jan Stenbeck, Kreativ förstörelse, Mirko Ernkvist, Teknik slår politik, Teknikskiften, Teknologi

Sammanfattning

Jan Stenbeck sade att ”[t]eknik slår politik”. Hans egen gärning visar att nya företag ibland klarar av att inte bara introducera helt ny teknik, utan också att proaktivt förändra de formella och informella institutioner som styr en bransch. Med utgångspunkt i vår egen forskning på området diskuterar vi hur nya företag går tillväga för att genomdriva tekniska och institutionella omvälvningar. Våra studier av Uber, Optionsmäklarna (OM) och Axis Communications påvisar hur skillnader i kompetenser, incitament och snabbhet skapar möjligheter, samt att de nya aktörerna framgångsrikt kombinerar strategi i den kommersiella domänen med systematisk bearbetning av institutionerna.

Sandström, C. Ernkvist, M, Laurell, C. och Jörnmark, J. (2016). Varför kan teknik slå politik?, Ekonomisk debatt, 44(7), 42-53.


Liknande innehåll

Rätt (?) bostäder på fel platser
RapporterPublikation
Jörnmark, J.
Publiceringsår

2023

Publicerat i

Ratio.

Sammanfattning

Mellan 1942 och 1993 snedvreds den svenska bostadsmarknaden av en kombination av regleringar, produktionskvoter, missriktad regionalpolitik och ett oförutsägbart lagsystem. Resultatet blev att bostäder systematiskt byggdes med liten hänsyn till var arbetsmarknaderna och den verkliga efterfrågan fanns. Följden av det blev att städer spreds ut på ett okoordinerat sätt, vilket ledde till ökade infrastrukturella kostnader och starkt ökad pendling. Samtidigt ökade de statsfinansiella kostnaderna för politiken på ett okontrollerbart sätt.

Den i det närmaste slumpmässiga utspridningen av bostäderna kulminerade under 1980-talet och början av 1990-talet. Efter kapitalmarknadens avreglering utbröt ett mycket omfattande byggande av hyresrätter i de delar av landet där befolkningen redan minskade. Samtidigt gjorde subventionerna att incitamenten att bygga i de större städerna försvagades. Efter 1995 fick det till konsekvens att cirka 30 000-50 000 lägenheter stod tomma i den svenska glesbygden, vilket ledde till att staten som stått för lånegarantierna förlorade minst 100 miljarder kronor. Parallellt med dessa tomma lägenheter ledde inflyttningen och den expansiva arbetsmarknaden i storstäderna och de viktigaste regionala centrumen till att prisnivåerna i de delarna av landet ökade mycket snabbt. Särskilt gällde det de centrala delarna av städerna som underförsörjts med bostäder sedan 1942.

Effekterna av detta snedvridna byggande har fortfarande stora konsekvenser i Sverige. I fler än 150 av landets glesbygdskom kvar. Underhålls- och rivningsbehovet för dessa bostäder är i dag mycket stort, och det förvärras av de problem som skapats av att flyktingmottagandet och den så kallade sociala dumpningen som koncentrerats till just dessa struktursvaga kommuner på grund av att de hade ett stort utbud av tomma lägenheter. Samtidigt har prisutvecklingen i den starkare delen av landet under mer än ett decennium lett till en oro för en ”prisbubbla”. Båda dessa faktorer gör att röster i dag hörs för en återgång till det reglerade och subventionerade bostadsbyggande som dominerade perioden 1942 till 1993.

Sett från den empiri som analyseras i den här rapporten skulle en sådan återgång kunna få mycket stora negativa konsekvenser, både statsfinansiellt och för landets fortsatta tillväxtförutsättningar.

From Green Deals to Green Bubbles: Time to Question Brussels as an Entrepreneurial State 
Artikel (utan peer review)Publikation
Sandström, C.
Publiceringsår

2023

Publicerat i

Future Europe Journal, 8.

Sammanfattning

This paper discusses the notion of an entrepreneurial state and questions the European Union’s (EUs) increasingly interventionist industrial policies. The EU’s green deal is a massive effort to steer the economy in new directions. Unfortunately, green deals have often resulted in green bubbles, i.e. overinvestments that fail to generate any sustainable businesses or industrial transformation in the long term. This paper presents a couple of illustrative examples of failed green deals and synthesises some of the main findings. A couple of factors jointly explain the persistent failure of green deals, including (1) if something sounds too good to be true, it is too good to be true; (2) governments lack incentives and capabilities to act as entrepreneurs; and (3) allocation of large sums of ‘free’ money to innovation and entrepreneurship distort behaviour. Green transitions become more successful when policymakers impose laws and regulations to deal with negative externalities.

Visa fler

Ratio är ett fristående forskningsinstitut som forskar om hur företagandets villkor kan utvecklas och förbättras.

Sveavägen 59 4trp

Box 3203

103 64 Stockholm

Bankgiro: 512-6578