Praon i grundskolan – ett outnyttjat redskap
Praon i grundskolan-ett outnyttjat redskap
DownloadAbstract
Syftet med denna studie är att undersöka formerna för samverkan mellan arbets- och näringsliv samt skolan, mer specifikt den praktiska arbetslivsorienteringen (prao) i grundskolan. Utgångspunkten är att erfarenhetsbaserad kunskap och de praktiska momentens betydelse för att forma kompetens har varit satt på undantag i Sverige. Fokus har snarare legat på teoretisk kunskap och att så många som möjligt ska kunna uppnå höga formella kvalifikationer i form av utbildningsmeriter och examina. Den praktiska arbetslivsorienteringen i grundskolan är då ett moment inom utbildningssystemet som kan underlätta ungas etablering. Den socialiserar unga in i arbetslivet och ger värdefulla kompetenser. Samtidigt som det också kan bidra genom att ge mer välinformerade studie- och yrkesval.
Herrström, S., & Malm Lindberg, H. (2016). Praon i grundskolan – ett outnyttjat redskap. Kompetens för tillväxt, rapport nr 21. Stockholm: Ratio.