Search

A New Perspective on the Innovator’s Dilemma: Exploring the role of Entrepreneurial Incentives

PublicationArticle (with peer review)
Christian Sandström, Disruptiva innovationer, Entreprenörskap, Företagandets villkor, Henrik Berglund

Abstract

Why do entrant firms sometimes gain the upper hand under conditions of discontinuous technological change? Previous research on this topic has either looked at the role of established competencies and/or firm incentives to invest in a new technology. In this paper we explore an alternative explanation. Drawing upon evidence from the ongoing transition from CCTV to digital, IP based video surveillance, we argue that entrant firms may be more prone to act entrepreneurially, i.e. more inclined to proactively create or transform markets and build ecosystems. As new technologies frequently require altered behaviour among customers and stakeholders, this capability is sometimes critical in order to succeed in a technological transition. Our contribution therefore lies in pointing out that not only may incentives to allocate R&D resources differ among entrants and incumbents, firms might also have different incentives to engage in entrepreneurial activities of creating or transforming markets.
Ratio working paper No. 239: A new perspective on the innovator’s dilemma

Berglund, H., Sandström, C. (2017). A New Perspective on the Innovator’s Dilemma: Exploring the role of Entrepreneurial Incentives. International Journal of Technology Management, 75(1/2/3/4), 142-156. DOI: 10.1504/IJTM.2017.10006144


Similar content

Utvärderingar av näringspolitik – en intressekonflikt mellan myndigheter, konsult-företag, politik och skattebetalare?
Article (without peer review)Publication
Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C.
Publication year

2021

Published in

Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Abstract

Antalet utvärderingar av ekonomisk politik ökar explosionsartat. Det finns dock få systematiska sammanställningar av de utvärderingar som görs och det saknas kunskap om hur utvärderare skiljer sig åt gällande metoder och slutsatser, inte minst inom näringspolitiken. Vi studerar utvärderingar av 110 näringspoli-tiska insatser 2009–19 genom att granska huruvida valet av utvärderare påver-kar utvärderingarnas resultat. Privata konsulter visar sig vara den vanligaste utvärderaren av näringspolitik och deras utvärderingar skiljer sig från andra utvärderare genom att vara övervägande mer positiva till de utvärderade insat-serna. Vi diskuterar intressekonflikter som kan antas föreligga mellan utvärde-rare, myndigheter, den politiska makten och allmänheten.

Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C. (2021). Utvärderingar av näringspolitik–en intressekonflikt mellan myndigheter, konsultföretag, politik och skattebetalare. Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Mer för mindre? Tillväxt och hållbarhet i Sverige
BookPublication
Grafström, J. & Sandström, C.
Publication year

2020

Published in
Abstract

Går det att förena ekonomisk tillväxt med hållbar
utveckling? Den här boken beskriver hur miljöskadliga utsläpp och användningen av naturresurser i
Sverige har förändrats över tid.
Sedan 1990 har Sveriges befolkning ökat med drygt
1,6 miljoner och ekonomin nästan fördubblats. Samtidigt har koldioxidutsläppen minskat med 27 procent mellan åren 1990 och 2018, konsumtionen av
el, vatten och energi har stått still vilket innebär att
ekonomin är nästan dubbelt så effektiv. Av de 26
luftföroreningar Naturvårdsverket mätt sedan 1990
har 24 gått ner fram till 2017. I många fall har det
skett mer än en halvering.

Social media analytics for knowledge acquisition of market and non-market perceptions in the sharing economy
Article (with peer review)Publication
Geissinger, A., Laurell, C., Öberg, C., Sandström, C., Sick, N. & Yuliano, S.
Publication year

2021

Abstract

Purpose
Using the case of Foodora, this paper aims to assess the impact of technological innovation of an emerging actor in the sharing economy through stakeholders’ perceptions in the market and non-market domains.

Design/methodology/approach
Using a methodological approach called social media analytics (SMA) to explore the case of Foodora, 3,250 user-generated contents in social media are systematically gathered, coded and analysed.

Findings
The findings indicate that, while Foodora appears to be a viable provider in the marketplace, there is mounting public concern about the working conditions of its employees. In the market domain, Foodora manages its status as an online delivery platform and provider well, but at the same time, it struggles with its position in the non-market sphere, suggesting that the firm is vulnerable to regulatory change. These insights highlight the importance of simultaneously exploring and balancing market and non-market perceptions when assessing the impact of disruptive innovation.

Originality/value
This study offers originality by providing an integrative approach to consider both the market and non-market domains. It is also novel in its use of SMA as a tool for knowledge acquisition and management to evaluate the impact of emerging technologies in the sharing economy.

Show more

Postgiro: 382621-1

|

Bankgiro: 512-6578