Search

Working Paper No. 78. Äganderättsskydd genom rättsstat och konstitutionalism

PublicationWorking paper
Äganderätt, Aleksander Peczenik, Företagandets villkor, Konstitution, Rättsstat
Working Paper No. 78.
Download

Abstract

Uppsatsen konstaterar att rättsstaten bygger på och skyddar våra gemensamma värden: frihet, rättvisa och trygghet. Värdena är förankrade i kulturarvet. Kulturarvet omfattar diverse komponenter, vissa klart fastställbara, andra svåra att påvisa. Den juridiska doktrinen är en klart fastställbar komponent av kulturarvet. Rättsstaten skyddar olika intressen som kan knytas till olika idealtyper av människor. I denna uppsats kallas dessa för bonus pater familias och pauperrimus. Bonus pater familias behöver en privat sfär som omgärdas av negativa rättigheter. Staten får inte oskäligt begränsa hans frihet, inte heller kränka hans äganderätt. Pauperrimus är ett slags generaliserad socialkund. Han kan inte planera sitt liv alltför noga. I stället gestaltas hans öde av andras beslut, dels statliga, dels privata, dels fattade av personer som han inte vet så mycket om och som han upplever som anonyma ”osynliga händer”. Pauperrimus behöver framför allt omsorg och trygghet. Han förlitar sig på att samhället tar hand om honom. Om demokrati urartar i ett spel har spelarna ett oslagbart instrument – att tala om jämlikhet och trygghet. Jämlikhet framställs då som identisk med rättvisa. Trygghet uppfattas som identisk med att staten tar hand om oss alla. Vi fastnar då i beroende av den offentliga omsorgen som inte längre kan röstas bort av väljare, anställda i en enorm offentlig sektor och utbildade i skolor som dominerades av sextioåttorna. I smyg förvandlas var och en till pauperrimus.

Related content: Legal Positivism and Property Rights

Peczenik, A. (2005). Äganderättsskydd genom rättsstat och konstitutionalism. Ratio Working Paper No. 78.

Based on content

Working Paper No. 78. Äganderättsskydd genom rättsstat och konstitutionalism
Working paperPublication
Peczenik, A.
Publication year

2005

Abstract

Uppsatsen konstaterar att rättsstaten bygger på och skyddar våra gemensamma värden: frihet, rättvisa och trygghet. Värdena är förankrade i kulturarvet. Kulturarvet omfattar diverse komponenter, vissa klart fastställbara, andra svåra att påvisa. Den juridiska doktrinen är en klart fastställbar komponent av kulturarvet. Rättsstaten skyddar olika intressen som kan knytas till olika idealtyper av människor. I denna uppsats kallas dessa för bonus pater familias och pauperrimus. Bonus pater familias behöver en privat sfär som omgärdas av negativa rättigheter. Staten får inte oskäligt begränsa hans frihet, inte heller kränka hans äganderätt. Pauperrimus är ett slags generaliserad socialkund. Han kan inte planera sitt liv alltför noga. I stället gestaltas hans öde av andras beslut, dels statliga, dels privata, dels fattade av personer som han inte vet så mycket om och som han upplever som anonyma ”osynliga händer”. Pauperrimus behöver framför allt omsorg och trygghet. Han förlitar sig på att samhället tar hand om honom. Om demokrati urartar i ett spel har spelarna ett oslagbart instrument – att tala om jämlikhet och trygghet. Jämlikhet framställs då som identisk med rättvisa. Trygghet uppfattas som identisk med att staten tar hand om oss alla. Vi fastnar då i beroende av den offentliga omsorgen som inte längre kan röstas bort av väljare, anställda i en enorm offentlig sektor och utbildade i skolor som dominerades av sextioåttorna. I smyg förvandlas var och en till pauperrimus.

Related content: Legal Positivism and Property Rights

Working Paper No. 78. Äganderättsskydd genom rättsstat och konstitutionalism
Working paperPublication
Peczenik, A.
Publication year

2005

Abstract

Uppsatsen konstaterar att rättsstaten bygger på och skyddar våra gemensamma värden: frihet, rättvisa och trygghet. Värdena är förankrade i kulturarvet. Kulturarvet omfattar diverse komponenter, vissa klart fastställbara, andra svåra att påvisa. Den juridiska doktrinen är en klart fastställbar komponent av kulturarvet. Rättsstaten skyddar olika intressen som kan knytas till olika idealtyper av människor. I denna uppsats kallas dessa för bonus pater familias och pauperrimus. Bonus pater familias behöver en privat sfär som omgärdas av negativa rättigheter. Staten får inte oskäligt begränsa hans frihet, inte heller kränka hans äganderätt. Pauperrimus är ett slags generaliserad socialkund. Han kan inte planera sitt liv alltför noga. I stället gestaltas hans öde av andras beslut, dels statliga, dels privata, dels fattade av personer som han inte vet så mycket om och som han upplever som anonyma ”osynliga händer”. Pauperrimus behöver framför allt omsorg och trygghet. Han förlitar sig på att samhället tar hand om honom. Om demokrati urartar i ett spel har spelarna ett oslagbart instrument – att tala om jämlikhet och trygghet. Jämlikhet framställs då som identisk med rättvisa. Trygghet uppfattas som identisk med att staten tar hand om oss alla. Vi fastnar då i beroende av den offentliga omsorgen som inte längre kan röstas bort av väljare, anställda i en enorm offentlig sektor och utbildade i skolor som dominerades av sextioåttorna. I smyg förvandlas var och en till pauperrimus.

Related content: Legal Positivism and Property Rights

Ratio Working Paper No. 349: Industrial conflict in essential services in a new era – Swedish rules in a comparative perspective
Working paperPublication
Karlson, N.
Publication year

2021

Published in

Ratio Working Paper

Abstract

This paper examines whether the Swedish regulatory system of dealing with industrial conflicts that affect essential services need an update or reform. Are the existing rules effective in a world where many essential services are upheld by many interdependent agents in complex systems where every single node becomes critical for the functioning of the system, and where the essential service activities could be either private or public? A comparative study is conducted with the corresponding regulatory systems of the United Kingdom, Germany, and Denmark.
The conclusion is that Sweden is a special case. The Swedish protection against and readiness in dealing with societally harmful industrial conflicts in essential services is weaker than in the countries of comparison. Just as in relation to other threats to essential services, it is not sustainable to claim that just because such a threat is not currently present, there would be no need for preparedness.
There are many alternative ways to handle this. Desirable methods should both prevent harmful conflicts from erupting and end conflicts that have grown harmful to society at a later stage. The labour market organisations should have a mutual interest in reforming the rules.

Show more