Search

Effekter av utbildning i entreprenörskap

PublicationReports
Arbetslöshet, Arbetsmarknad, Entreprenörskap, Karl Wennberg, Kompetens, Niklas Elert, Ung företagsamhet, Utbildning
effekter_av_utbildning_i_entreprenörskap
Download

Abstract

Ung Företagsamhet har i över trettio år hjälp ungdomar att utveckla sina entreprenöriella förmågor. Under ett läsår får eleverna starta, driva och avveckla ett UF-företag med stöd av lärare och rådgivare från näringslivet. Förmågan att samarbeta, lösa problem, fatta beslut och ta ansvar för sitt handlande utvecklas. Vad ger denna form av entreprenörskapsutbildning och vad händer i ett långsiktigt perspektiv med UF-företagarna?

Rapporten ger ett tydligt svar. De som drivit UF-företag under sin gymnasietid har senare i livet en starkare etablering på arbetsmarknaden, färre arbetslöshetsdagar, högre inkomst och blir oftare chefer än kontrollgruppen. Vi ser även att UF-företagande ökar sannolikheten att bli företagare och att inkomsten i dessa företag är högre än i kontrollgruppen.

Wennberg, K. & Elert, N. (2013). Effekter av utbildning i entreprenörskap – en långtidsstudie av UF alumners arbetsmarknadspotential och företagande. Ratio.


Similar content

Ratio Working Paper No. 350: A quickly transforming labour market
Working paperPublication
Uddén Sonnegård, E.
Publication year

2021

Published in

Ratio Working Paper

Abstract

The Covid-19 pandemic has made it clear that the labour market situation can change
extremely rapidly when there is an unexpected exogenous shock to the economy. Even
though the transformation of the labour market as a result of the development of ICT
(Information Communication Technology) industries facilitates more-flexible
conditions, it is now more important than ever for EU Member States to improve the
functioning of their labour markets. Member States need to increase possibilities for
training and retraining throughout peoples’ working lives in order to smooth the
transformation into a digital world of work.

Utvärderingar av näringspolitik – en intressekonflikt mellan myndigheter, konsult-företag, politik och skattebetalare?
Article (without peer review)Publication
Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C.
Publication year

2021

Published in

Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Abstract

Antalet utvärderingar av ekonomisk politik ökar explosionsartat. Det finns dock få systematiska sammanställningar av de utvärderingar som görs och det saknas kunskap om hur utvärderare skiljer sig åt gällande metoder och slutsatser, inte minst inom näringspolitiken. Vi studerar utvärderingar av 110 näringspoli-tiska insatser 2009–19 genom att granska huruvida valet av utvärderare påver-kar utvärderingarnas resultat. Privata konsulter visar sig vara den vanligaste utvärderaren av näringspolitik och deras utvärderingar skiljer sig från andra utvärderare genom att vara övervägande mer positiva till de utvärderade insat-serna. Vi diskuterar intressekonflikter som kan antas föreligga mellan utvärde-rare, myndigheter, den politiska makten och allmänheten.

Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C. (2021). Utvärderingar av näringspolitik–en intressekonflikt mellan myndigheter, konsultföretag, politik och skattebetalare. Ekon. Debatt, 49, 30-41.

Government-sponsored entrepreneurship education: Is less more?
Article (with peer review)Publication
Sjöö, K., Elert, N. & Wennberg, K.
Publication year

2020

Abstract

Entrepreneurship research suggests that entrepreneurship education and training can bridge the gender gap in entrepreneurship, but little empirical research exists assessing the validity and impact of such initiatives. We examine a large government-sponsored entrepreneurship education program aimed at university students in Sweden. While a pre-study indicates that longer university courses are associated with short-term outcomes such as increased self-efficacy and entrepreneurial intentions, results from a more comprehensive study using a pre-post design suggest little effect from these extensive courses on long-term outcomes such as new venture creation and entrepreneurial income. In contrast, we do find positive effects on these long-term outcomes from more limited but more specific training interventions, especially for women. Our study suggests that less extensive but more tailored interventions can be more beneficial than longer or more extensive interventions in promoting entrepreneurship in general, and entrepreneurship of underrepresented groups in particular. We discuss implications for theory, education, and policy.

Show more

Postgiro: 382621-1

|

Bankgiro: 512-6578