Ratio is an interdisciplinary research institute, with a research focus on the conditions of business and enterprise.

+4684415900

info@ratio.se

802002-5212

Sveavägen 59 4trp

Box 3203

103 64 Stockholm

Bankgiro: 512-6578

About

  • About us
  • About
  • Contact us
  • Media
  • News archive
  • Cooperations
  • Eli F. Heckscher Lectures

Research

  • Areas
  • Labour Market Research
  • Competitiveness Research
  • Climate and Environmental Research
  • Ongoing research
  • Working Paper Series

Selected publication

Absolute income mobility and the effect of parent generation inequality: An extended decomposition approach
Liss, E., Korpi, M., & Wennberg, K.
People

Publications

  • Publications
  • Publications

Selected publication

No evidence of counteracting policy effects on European solar power invention and diffusion
Grafström, J., & Poudineh, R.
Search Swedish flag iconSV
Swedish flag iconSVSearch

About

  • About us

    • About
    • Contact us
  • Media

    • News archive
  • Cooperations

    • Eli F. Heckscher Lectures

Research

  • Areas

    • Labour Market Research
    • Competitiveness Research
    • Climate and Environmental Research
  • Ongoing research

    • Working Paper Series
  • People
  • Publications

    • Publications

      • Publications

    Den danska konflikträttens proportionalitetsprincip

    PublicationReports
    Arbetsmarknad, Arbetsmarknadsprogrammet, Danmark, Henrik Malm Lindberg, Johanna Grönbäck, Konfliktregler, Nils Karlson
    Den danska konflikträttens proportionalitetsprincip nr 10
    Download

    Abstract

    Danmark och Sverige liknar varandra på många sätt vad gäller arbetsmarknadens utformning. Självreglering genom partsöverenskommelser, starka partsorganisationer och täckande kollektivavtal präglar arbetsmarknaden i båda länderna. Det finns också likheter i hur konfliktreglerna är utformade. Grundregeln i Danmark, liksom i Sverige, är att stridsåtgärder får vidtas av organisationer på båda sidor i syfte att nå en uppgörelse som löser den pågående intressetvisten parterna emellan. Fredsplikt råder vid undertecknade kollektivavtal, med undantag för sympatiåtgärder vid andra lovliga konflikter.
    En betydelsefull skillnad mellan länderna är att Danmark har en överordnad proportionalitetsprincip som används för att avgöra om en stridsåtgärd är lovlig eller inte. Sverige saknar en sådan princip och har i det avseendet en mer långtgående konflikträtt. I Danmark uttolkas proportionalitetsprincipen av den partssammansatta arbetsdomstolen Arbejdsretten, vars domar ligger till grund för den praxis som utvecklats. Vid tvist om en varslad konfliktåtgärds proportionalitet kan Arbejdsretten ta upp frågan inom en vecka, och således bedöma konfliktens lovlighet innan den har brutit ut.
    Proportionalitetsprincipen handlar om att göra en intresseavvägning och består av flera olika delar eller dimensioner. Vår tolkning är att man inom dansk konflikträtt med hjälp av proportionalitetsprincipen i huvudsak tillämpar två typer av bedömningar för att avgöra stridsmedlens lovlighet:

    Är syftet, dvs. målet, med konflikten rimligt (har den ett ”rimeligt fagligt formal”)? Häri ryms frågor om konflikten syftar till att teckna kollektivavtal, om kravet är riktat mot relevant motpart, om kravet berör faktiskt arbete, om parten som tar till stridsmedlet har ett rimligt fackligt intresse i frågan och om överenskommelsen man söker angår arbetsvillkoren.
    Är medlet, dvs. konfliktåtgärden, rimligt i förhållande till syftet och den skada som åtgärden kan orsaka? Häri ryms frågor om huruvida konfliktåtgärdens omfattning och karaktär i sin helhet är rimlig i relation till målet med konflikten och dess effekter på motpart och tredje man, såsom exempelvis de drabbades näringsfrihet, föreningsfrihet och fria rörlighet.

    Vid bedömning av en sympatiåtgärds lovlighet gäller att ju större betydelse primärkonflikten har, desto större utrymme finns att bedöma sekundärkonflikten som lovlig. Det görs även en proportionalitetsavvägning mellan å ena sidan det intresse arbetsgivaren i sekundärkonflikten har av att få fredsplikten respekterad och å andra sidan fackets intresse av att kunna visa stöd och solidaritet med den primära konflikten. Vid denna bedömning är det av betydelse om sekundärkonflikten har faktisk möjlighet att påverka den primära konflikten. Om så inte bedöms vara fallet anses hänsynen till fredsplikten större.

    Grönbäck, J., Karlson, N. & Malm Lindberg, H. (2019). Den danska konflikträttens proportionalitetsprincip. Stockholm: Ratio.

    Details

    Author

    Grönbäck, J., Karlson, N. & Malm Lindberg, H.

    Publication year

    2019

    Published in

    Arbetsmarknadsprogrammet

    Related

    Johanna Grönbäck
    Associate Researcher

    0763477540

    johanna.gronback@ratio.se

    Henrik Malm Lindberg
    Associate Researcher

    0768587956

    henrik.lindberg@ratio.se

    Nils Karlson
    Professor, Founder and former CEO

    +46708670351

    nils.karlson@ratio.se


    Similar content

    Working Paper No. 383 Insider activism in the forest industry: An empirical public choice analysis
    Working paperPublication
    Jonas Grafström & Nils Karlson
    Download
    Publication year

    2025

    Published in

    Ratio Working Paper Series

    Abstract

    Insider activism—where bureaucrats use discretionary power to advance own ideological goals—has significant implications for regulatory stability and property rights security. Using the Swedish forestry industry as a case study, the purpose of this study is to investigate if insider activism affects the Swedish forestry sector and how such possible regulatory uncertainty influences economic decision-making. Assembled survey data suggest that forest owners perceive regulatory enforcement as unpredictable, leading to defensive actions such as premature harvesting to preempt restrictive future regulations. To explain these patterns, we apply public choice theory and a game-theoretic approach, demonstrating how bureaucratic drift, regulatory ratcheting, and time-inconsistency problems contribute to persistent distortions in forestry policies. Policy wise, the findings emphasize the need for judicial review, regulatory impact assessments, and clearer legislative mandates to reduce enforcement uncertainty and improve institutional trust. This research advances discussions on bureaucratic incentives, regulatory capture, and legal certainty in environmental policy.

    Reviving Classical Liberalism Against Populism
    BookPublication
    Karlson, N. (2024). Reviving Classical Liberalism Against Populism. Palgrave Macmillan Cham.
    Publication year

    2024

    Published in

    Palgrave Macmillan Cham.

    Abstract

    How can we fight back against the populist threat to liberty, free markets, and the open society?

    This open access book by Nils Karlson explores the strategies used by left- and right-wing populists to make populism intelligible, recognizable, and contestable. Karlson argues that to fight back requires the revival of liberalism itself by defending and developing the liberal institutions, the liberal spirit, liberal narratives, and liberal statecraft. The book presents a synthesized explanatory model for how populists promote autocratization through the deliberate polarization of society and traces the ideational roots of the core populist ideas that form a collectivistic identity politics. Written within the tradition of political theory and institutional economics, this book uses a wide variety of sources, including results and analyses from social psychology, ethics, law, and history.

    The book is open source and can be downloaded through the link below.

    Ratio Working Paper No. 353: From free competition to fair competition on the European internal market
    Working paperPublication
    Karlson, N., Herold, T. & Dalbard, K.
    Download
    Publication year

    2022

    Published in

    Ratio Working Paper

    Abstract

    This paper investigates whether an increased use and reinterpretation of what has been called “fair competition” has occurred at the expense of “free competition” among the central institutions of the European Union. We are also interested in assessing how frequently these terms have been used by the various EU institutions over time.

    We have empirically examined this through a quantitative survey of more than 12,000 public documents, out of totally 242 000 documents containing 630 million words, in the EUR-lex database over the last 50 years, from 1970 to 2020. Our conclusion is that the emphasis of the common policies in the EU is likely to have shifted from free competition and an open market economy to “fair competition” in the sense of a level playing field, in official EU documents, such as treaties, EU acts institutions, preparatory documents relating to EU directives and recommendations including motions and resolutions, case law and more.

    The European Commission has been a driving force in this development, followed closely by the European Parliament and subsequently by the Council of Ministers. This change entails a risk that the regulation of the European internal market has shifted so that the dynamics of the internal market and thus the EU’s competitiveness will weaken. The change also entails a centralization of decisions at EU level at the expense of the Member States.

    Show more