Respekt för företagande: entreprenörskapets etik, villkor och samhällsroll

PublicationBook
Deirdre McCloskey, Dygder, Företagandets villkor, Företagsetik, Karl Wennberg, Mänsklig blomstring, Mikolaj Norek, Nils Karlson, Virtues in Entrepreneurship
Respekt för företagande entreprenörskapets etik, villkor och samhällsroll
Download

Abstract

Sveriges välstånd och långsiktiga välfärd i är i hög grad beroende av villkoren för att starta, driva och expandera företag. Dessvärre finns tecken på att villkoren, åtminstone i relation till viktiga konkurrentländer, har försämrats under senare år. Ett skäl till detta kan vara en bristande respekt för företagande. Entreprenörer och företagare ses mer som medel, än som mål i sig. Det brister i förståelse för företagandet värld. Brist på respekt tar sig många uttryck, exempelvis när det gäller synen på vinster och skatter förknippat med entreprenörskap. Men också när det gäller att visa uppskattning för företagares insatser och deras arbete.

Denna korta skrift är ett försök att bidra till att råda bot på denna brist. Budskapet är att de allra flesta företagare förtjänar respekt inte bara därför att de bidrar till tillväxt, välfärd, innovationer och sysselsättning genom att skapa jobb i växande och lönsamma företag, utan även för sina arbetsinsatser, sitt mod, risktagande, uthållighet, ärlighet, samarbetsförmåga och andra avgörande dygder och färdigheter. Entreprenörskap har en etisk dimension som bidrar till ett gott samhälle och mänsklig blomstring, något som ofta underskattas eller helt missas. Företagandet skapar socialt kapital som kommer alla tillgodo.

Framgångsrika företag utmärks av en företagsetik som sätter fokus på entreprenörers skapande av vinst och tillväxt. Denna etik kännetecknas av ett antal entreprenörsdygder som betonar vikten av inlärda karaktärsdrag som mod, uthållighet, rättvisa, driftighet, omtanke, framtidstro och förmågan att fatta väl avvägda beslut, liksom strävan att åstadkomma gott. Detta är också en etik som utgår från företagens långsiktiga behov och som inte är externt påbjuden, som de idag dominerande CSR- och intressentmodellerna. Det är en etik som bidrar till mänsklig blomstring. Entreprenörsdygder av detta slag kan dessutom ses som centrala kompetenser i dagens samhälle. Det är företagande som förtjänar omvärldens respekt.

Detta är några av de resultaten i forskning inom projektet “Företagande och mänsklig blomstring”, finansierat av Axel och Margret Ax:son Johnsons stiftelse, som tidigare publicerats i forskarantologin Virtues in Entrepreneurship (2015). I skriften Respekt för företagande utvecklar antologins redaktör Nils Karlson dessa resonemang på svenska. I skriftens avsnitt görs hänvisningar till de olika forskarnas bidrag i Virtues in entrepreneurship, men även referenser till annan forskning förekommer.

Karlson, N. (2015). Respekt för företagande: entreprenörskapets etik, villkor och samhällsroll. Stockholm: Ratio förlag


Similar content

Does local government corruption inhibit entrepreneurship?
Article (with peer review)Publication
Wittberg, E., Erlingsson, G. Ó., Wennberg, K.
Publication year

2024

Published in

Small Business Economics, 62(2), 775-806

Abstract

The dominant ‘sand in the wheels’ view holds that entrepreneurship is strongly inhibited by corruption. Challenging this, the ‘grease the wheels’ view maintains that corruption might increase entrepreneurship in highly regulated economies. We extend the basic predictions of these theories by examining entrepreneurs’ start-up decisions, as well as their location choices, in a seemingly low-corruption environment: Swedish municipalities. Combining a validated index of corruption perceptions in local government with population data on new entrepreneurs, nested logit models reveal that even in a low-corruption setting such as Sweden, perceptions of corruption can deter latent entrepreneurs. We also find that a minority of entrepreneurs relocate from their home municipalities to establish their start-ups elsewhere. Surprisingly and contrary to expectations, these relocating entrepreneurs often relocate from relatively low-corruption municipalities to others that are more corrupt. Implications for future research and public policy are discussed.

Reviving Classical Liberalism Against Populism
BookPublication
Karlson, N. (2024). Reviving Classical Liberalism Against Populism. Palgrave Macmillan Cham.
Publication year

2024

Published in

Palgrave Macmillan Cham.

Abstract

How can we fight back against the populist threat to liberty, free markets, and the open society?

This open access book by Nils Karlson explores the strategies used by left- and right-wing populists to make populism intelligible, recognizable, and contestable. Karlson argues that to fight back requires the revival of liberalism itself by defending and developing the liberal institutions, the liberal spirit, liberal narratives, and liberal statecraft. The book presents a synthesized explanatory model for how populists promote autocratization through the deliberate polarization of society and traces the ideational roots of the core populist ideas that form a collectivistic identity politics. Written within the tradition of political theory and institutional economics, this book uses a wide variety of sources, including results and analyses from social psychology, ethics, law, and history.

The book is open source and can be downloaded through the link below.

The state of the entrepreneurial state: Empirical evidence of mission-led innovation projects around the globe. In Moonshots and the New Industrial Policy (pp. 125–143)
Book chapterPublication
Batbaatar, M., Larsson, J. P., Sandström, C., & Wennberg, K.
Publication year

2024

Published in

In Moonshots and the New Industrial Policy (pp. 125–143). Springer.

Abstract

This chapter reviews theoretical rationales for mission-oriented innovation policy and provides an empirical overview of extant 28 papers and 49 cases on the topic. We synthetize varieties of mission formulations, actors involved, and characteristics of missions described as more or less failed or successful. Fifty-nine percent of the studied missions are still ongoing, 33 percent are considered successful, and 8 percent as failures. Sixty-seven percent of the studied missions have taken place in Europe, 24 percent in North America, and 8 percent in Asia. The majority of innovation projects referred to as missions do not fulfill the criteria defined by the OECD. Results suggest that missions related to technological or agricultural innovations are more often successful than broader types of missions aimed at social or ecological challenges. Challenges regarding the governance and evaluation of missions remain unresolved in the literature. We find no case that contains a cost-benefit analysis or takes opportunity cost into account.

Show more