Jobba hos oss

Ratio är ett tvärvetenskapligt forskningsinstitut som forskar om företagandets villkor.

+4684415900

info@ratio.se

802002-5212

Sveavägen 59 4trp

Box 3203

103 64 Stockholm

Bankgiro: 512-6578

Om oss

  • Om verksamheten
  • Detta är Ratio
  • VD berättar
  • Styrelse
  • Ledning
  • Verksamhetsberättelse
  • Kontakta oss
  • Media
  • Press & media
  • Nyhetsbrev
  • Nyhetsarkiv
  • FAQ
  • Vanliga frågor
  • Integritetspolicy
  • Samarbeten
  • Eli F. Heckscher-föreläsning
  • AI-Econ Lab
  • Bli medlem

Forskare

  • Forskare
  • Medarbetare
  • Aktuell expert
  • Forska hos oss
  • Möt våra forskare
  • Evenemang
  • Ratio TV
  • Ratio dialogue
  • Unga Forskare
  • Om programmet
  • Stipendium för unga forskare
  • Praktik
  • Sommarassistent på Ratio

Aktuell expert

DoktorandErik Engberg

Forskning

  • Forskningsområden
  • Arbetsmarknad
  • Klimat och miljö
  • Konkurrenskraft
  • Projekt
  • Publikationer
  • Publikationer
  • Forskning i korthet
  • Rapportserie arbetsmarknad

Utvald publikation

Skill Requirements and Employment of Immigrants in Swedish Hospitality
Kazlou, A., & Wennberg, K.
Sök
Sök

Om oss

  • Om verksamheten

    • Detta är Ratio
    • VD berättar
    • Styrelse
    • Ledning
    • Verksamhetsberättelse
    • Kontakta oss
  • Media

    • Press & media
    • Nyhetsbrev
    • Nyhetsarkiv
  • FAQ

    • Vanliga frågor
    • Integritetspolicy
  • Samarbeten

    • Eli F. Heckscher-föreläsning
    • AI-Econ Lab
    • Bli medlem

Forskare

  • Forskare

    • Medarbetare
    • Aktuell expert
    • Forska hos oss
  • Möt våra forskare

    • Evenemang
    • Ratio TV
    • Ratio dialogue
  • Unga Forskare

    • Om programmet
    • Stipendium för unga forskare
    • Praktik
    • Sommarassistent på Ratio

Forskning

  • Forskningsområden

    • Arbetsmarknad
    • Klimat och miljö
    • Konkurrenskraft
    • Projekt
  • Publikationer

    • Publikationer
    • Forskning i korthet
    • Rapportserie arbetsmarknad

Eurovisionsfestivalen säger hur vi handlar

2012-02-24
Nyheter
Ari Kokko, Eurovision Song Contest, Företagandets villkor, Handel, Internationell handel, Patrik Tingvall

I ett nytt working paper visar Patrik Tingvall att import och export i Europa överensstämmer med hur vi röstar i Eurovisionsfestivalen. Vårt röstningsbeteende i Eurovision Song Contest slår igenom i våra handelsmönster. De länder som får höga röster är även länder som vi handlar mest med.

-Det här visar att konsumenternas underliggande värderingar har mycket stor betydelse för hur handel uppstår. Efterfrågesidan och konsumenternas preferenser måste därför lyftas fram tydligare i diskussioner om internationell handel, säger Patrik Tingvall, docent vid Ratio och Professor Ari Kokko vid Copehagen Business School.

Att våra preferenser påverkar vad vi köper och att vi dessutom anser att vissa länder är särskilt skickliga på att tillverka varor och produkter som tilltalar oss är nog de flesta eniga om. Frågan är om våra landpreferenser går att fånga in och mäta på något tillförlitligt sätt.

Tidigare forskning om hur länder röstar i Eurovisionsschlagerfestivalen (ESC) har visat att våra röster inte enbart återspeglar de rent musikaliska värdena hos enskilda artister och låtar. Det finns tydliga mönster som inte har med musik att göra. De flesta länder tenderar att ge relativt höga poäng till sina grannar och till länder som man av olika skäl beundrar eller känner sig mer bekväm med. Röstfördelningen reflekterar därmed preferenser och uppfattningar som inte bara fångar in musik utan även kultur i ett bredare perspektiv – sociala aspekter, politiska hänsyn, språk, historia, förväntningar om kvalitet och så vidare.

Med detta som utgångspunkt har docent Patrik Tingvall vid forskningsinstitutet Ratio i Stockholm och professor Ari Kokko vid Copenhagen Business School i en ny forskningsrapport undersökt hypotesen att ifall röstutfallet i ESC faktiskt reflekterar preferenser över länder, då borde det även reflekteras i våra handelsmönster. När författarna undersöker sambanden mellan avgivna röster i ESC och bilaterala handelsflöden mellan europeiska länder finner de tydliga resultat. De länder som får relativt höga röster är även länder som vi handlar relativt mycket med.

I sin analys pekar Kokko och Tingvall på att de flesta modeller som idag används för att analysera internationell handel ser till handelshinder, teknologiska skillnader och olikheter i länders faktortillgångar – konsumenternas preferenser lämnas i regel utanför analysen. Författarna visar att även efterfrågesidan och konsumenternas preferenser har stor inverkan på våra handelsmönster. De ser därför fram emot en utveckling där efterfrågesidan lyfts fram tydligare i diskussioner om internationell handel, så att vi i framtiden bättre kan förstå samspelet mellan utbud och efterfrågan och hur dessa tillsammans formar världshandeln.

Relaterat

Working Paper No. 183. The Eurovision Song Contest, Preferences and European Trade
Kokko, A. & Gustavsson Tingvall, P.
PublikationWorking paper

Tidigare nyheter

Mikrolån inte ren frälsning

Mikrolån inte ren frälsning – Efter Arbetet Karl Wennbergs rapport om Mikrolån kommenteras av Karl Grauers.

2012-02-24
Nyhetsartikel

Schlagerfestivalen förklarar europeisk handel

Schlagerfestivalen förklarar europeisk handel – Europa portalen Patrik Tingvall citeras om forskning på hur handelsmönster korrelerar med röster i Eurovisionsschlagerfestivalen.

2012-02-24
Nyhetsartikel

Nätverk och kunskap lika viktigt som mikrolån (1)

Nätverk och kunskap lika viktigt som mikrolån (1) – Nya Affärer Karl Wennberg citeras om en studie kring effekter av mikrolån.

2012-02-24
Nyhetsartikel
Nyhetsarkiv