Kultur viktigare än lagar och regler för entreprenörskap
NyheterTrots aktiva reformer för att underlätta entreprenörskap så är viljan att anställa lägre bland Sveriges småföretagare än i jämförbara länder. En ny studie av docent Karl Wennberg visar på vilket sätt länders kulturella särdrag påverkar entreprenörers vilja att växa.
Sverige ett av OECD-länderna där nystartade företag har lägst tillväxtambitioner och där man sällan anställer andra i sina företag. Detta trots många försök till regelförenkling och lagstiftning i syfte att underlätta för individer att starta och utveckla företag.
I en ny studie i samarbete med Imperial College London och Handelshögskolan har docent Karl Wennberg vid näringslivets forskningsinstitut Ratio studerat över 65000 nystartade företag i 43 länder för att undersöka kopplingen mellan kultur och entreprenörskap.
I studien som nyligen utkom i den topprankade vetenskapliga tidskriften Journal of International Business Studies påvisade Wennberg och hans medförfattare att länders kultur kan ha olika effekter på graden av nystartade företag och tillväxtviljan i dessa företag. Studiens slutsatser indikerar att olika typer av policyåtgärder kan krävas i olika länderför att främja entreprenörskap, inklusive aktivt arbete med att framhålla förebilder och entreprenörskap som ett legitimt yrkesval i utbildningssystemet.


