Ny rapport inom Kompetens för tillväxt: Väljer unga fel? – grundskoleelevers attityder till gymnasievalet

Nyheter
Attityd, Företagandets villkor, Kompetens, Kompetens för tillväxt, Praktisk kompetens, Utbildning, Utbildningssystem, Yrkeshögskoleutbildning, Yrkesutbildning

I en ny rapport presenterar Alexandru Panican, Lunds universitet och Ratio, vad som avgör gymnasievalet samt ungdomars attityder till gymnasievalet. Rapporten (nr 19) ingår forskningsprogrammet Kompetens för tillväxt.

Ungdomsarbetslösheten bland unga under 25 år är sedan 1990-talet en stor utmaning. Detta samtidigt som övergången från skola till arbetsliv utgör en nyckeldimension vad gäller ungdomsarbetslöshet. En faktor som avgör denna övergång handlar om matchningen mellan gymnasial utbildning samt efterfrågade kunskaper på arbetsmarknaden. Sverige har en heterogen matchning, ungdomsarbetslösheten är hög, samtidigt som företag inte hittar sökande med rätt kompetens. Matchningen på arbetsmarknaden hänger samman med elevernas gymnasieval.

Syftet med studien har varit att studera grundskoleelevers attityder och förhållningssätt gällande teoretiska- respektive yrkesprogram för att ringa in de faktorer som avgör deras utbildningsval månaderna strax före gymnasievalet. Följande forskningsfrågor vägledde studien:
Hur uppfattas gymnasievalet?
På vilket sätt reflekterar grundskoleelever gällande kopplingen mellan vald utbildning och arbetskraftsefterfrågan samt deras framtida etablering på arbetsmarknaden?
Vad avgör gymnasievalet?
Det empiriska materialet har samlats med hjälp av semi-strukturerade intervjuer gjorda i fem skånska kommuner. Kommuner som har olika skolresultat och olika socio-ekonomiska förhållanden.

Studien har lett till följande slutsatser:

Rapporten presenteras 29 juni på Ratios seminarium i Almedalen: Förbättrad kompetensförsörjning

För mer information, kontakta:

Alexandru Panican, docent
alexandru.panican@soch.lu.se

Tidigare nyheter