Ny rapport om yrkesutbildningens irrvägar
NyheterDet svenska yrkesutbildningssystemet är fyllt av otydligheter enligt ny forskning. De elever som i vår står inför utbildningsval måste därför ta sig igenom ett system med flera irrvägar. Samtidigt har regeringen utsett 2016 till yrkesutbildningens år. Det skapar förväntan på åtgärder för att förbättra kompetensförsörjningen enligt Nils Karlson, docent och vd på forskningsinstitutet Ratio.
I dag lanseras forskningsrapporten Yrkesutbildningens irrvägar: En systemanalys av svensk yrkesutbildning av Nils Karlson och Filippa Ronquist. Såväl politiker och arbetsmarknadens parter, som OECD och Världsbanken, uppmärksammar stora brister i svensk kompetensförsörjning. Trots detta är yrkesutbildningssystemets reformer relativt ostuderade. Finansierade av Europeiska Sociala Fonden har forskningsinstitutet Ratio gjort en systemanalys av svensk yrkesutbildning. I analysen ingår formell, icke-formell och informell utbildning, i offentlig och privat regi.
Slutsatsen är att svensk yrkesutbildning utmärks av en rad irrvägar. Yrkesutbildningssystemet lider av kortsiktighet, översiktsproblem, återvändsgränder och brist på tydlig progression. Något som försvårar individers yrkesval – i ungdomen och livslångt.
Som exempel ger gymnasiets yrkesprogram inte de förkunskaper som krävs för att senare gå en yrkeshögskoleutbildning. Istället behövs kunskaper från mer teoretiska program. Enligt Nils Karlson, docent och vd på Ratio, saknar de många utbildningsformerna struktur. Det gäller såväl den offentligt finansierade och reglerade delen, som systemet i sin helhet.


