Digital disruption: konsekvenser för företagande, individer och samhälle

PublikationBok
Arbetsmarknad, Christian Sandström, Digitalisering, Disruptiva innovationer, Kompetens, Kreativ förstörelse, Nils Karlson

Sammanfattning

Digitaliseringen stöper om vårt samhälle och våra livsvillkor. Nya marknader skapas, andra försvinner. Nya kompetenser efterfrågas, andra blir mindre värda. Allt går i en rasande takt, i en globalt allt mer sammankopplad värld. Företagens värdeskapande är den drivande kraften i denna utveckling, men även individer och samhälle påverkas.

Med utgångspunkt i forskning vid Ratio – Näringslivets forskningsinstitut beskriver och förklarar Christian Sandström och Nils Karlson digitaliseringens konsekvenser och möjligheter. Hur påverkas företagandet, arbetsmarknaden, jobben, kompetensbehoven och politiken? Hur kan digitaliseringens möjligheter tillvaratas?

Sandström, C. & Karlson, N. (2017). Digital disruption: konsekvenser för företagande, individer och samhälle. Stockholm: Ratio.


Liknande innehåll

Statskonst på Utbildningsdepartementet
BokkapitelPublikation
Karlson, N.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Per Unckel – Den pragmatiske visionären som förändrade Sverige

Sammanfattning

Nils Karlson, professor i statsvetenskap och Ratios grundare, skriver om tidigare utbildnings- och forskningsminister Per Unckels (M) omstöpning av det svenska universitets- och högskolesystemet i början av 1990-talet, i antologin Per Unckel – Den pragmatiske visionären som förändrade Sverige (Förlagsaktiebolaget Svensk Tidskrift).

Läs mer om boken här.

Learning from Overrated Mission-Oriented Innovation Policies: Seven Takeaways
BokkapitelPublikation
Henrekson, M., Sandström, C., & Stenkula, M.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Springer Nature.

Sammanfattning

This chapter integrates findings from several different case studies on mission-oriented innovation policies (MOIPs) and makes use of the existing literature to briefly describe three other missions: The War on Cancer, homeownership in the United States, and the Swedish Million Program. Together with the analyses in the other chapters of this volume, seven takeaways regarding mission-oriented innovation policies are developed and described: (1) wicked problems cannot be solved through missions, (2) politicians and government agencies are not exempt from self-interest, (3) MOIPs are subject to rent seeking and mission capture, (4) policymakers lack information to design MOIPs efficiently, (5) MOIPs distort competition, (6) government support programs distort incentives and result in moral hazard, and (7) MOIPs ignore opportunity costs. These seven takeaways are illustrated using the cases described in this chapter and elsewhere in this volume.

Visa fler