Var skapades Sveriges 100 främsta innovationer?

PublikationRapporter
Christian Sandström, Företagandets villkor, Innovation
Var skapades Sveriges 100 främsta innovationer?
Ladda ner

Sammanfattning

Svenskt välstånd har i hög grad byggt på banbrytande innovationer som ofta har blivit exportsuccéer. I en ny rapport har forskare sammanställt var 100 av Sveriges främsta innovationer genom tiderna har uppstått. Rapporten är framtagen av Reforminstitutet i samarbete på initiativ av Stockholms Innovatörskrets med stöd av Svenska Uppfinnareföreningen. Rapporten fastslår att av dessa innovationer har hela 80 procent skapats av uppfinnare genom anställning vid företag eller i egen verksamhet och att andelen uppfinningar härstammande från universitet och högskolor uppgår till endast 20 procent. Även andra studier visar att universitetens innovativa roll är liten.

Universiteten är dock viktiga inom medicin och hälsa där de står för hela 56 procent av innovationerna. I denna sektor är forskning av avgörande betydelse för innovationers uppkomst. Inom sektorer såsom verkstad, bygg, telekom och IT står privata företag och enskilda uppfinnare för mer än 90 procent av innovationerna. Rapportens slutsatser har implikationer för forsknings- och innovationspolitiken. Om en överväldigande majoritet av Sveriges innovationer skapats av enskilda uppfinnare/näringsidkare och individer anställda av företag bör den svenska innovationspolitiken fokusera på dessa aktörer i första hand. En politik som sätter universiteten i centrum för innovationsstrategier ger förmodligen begränsade resultat. En mer generell slutsats är också att svensk innovationspolitik behöver bli mer evidensbaserad och mindre styrd av politisk retorik.

Sandström, C. (2014). Var skapades Sveriges 100 främsta innovationer? Rapport, Reforminstitutet och Svenska Uppfinnarföreningen.


Liknande innehåll

Is Hydrogen a green bubble? A review of Samuel Furfari’s book The Hydrogen Illusion
Artikel (utan peer review)Publikation
Sandström, C., & Eskilson, E.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Journal of Evolutionary Economics

Sammanfattning

The Hydrogen Illusion (2022) is a self-published book by Samuel Furfari, a retired chemical engineer who worked for 36 years in energy policy at the European Commission. Hydrogen has been brought to the forefront of environmental policy in recent years as the EU and other Western economies are allocating billions of euros and dollars towards hydrogen production. Furfari argues that this is a mistake, and that hydrogen has little potential as an energy form, primarily as it requires so much energy in order to be produced. While at times technical and difficult to follow, The Hydrogen Illusion is a valuable contribution to the ongoing debate about how Western economies can combine economic and environmental development.

Seven reasons why mission-oriented innovation policies seldom work in practice
Artikel (med peer review)Publikation
Henrekson, M., Sandström, C., & Stenkula, M.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Economic Affairs

Sammanfattning

Large-scale government programmes and centrally directed industrial policies to address well-defined societal goals – mission-oriented innovation policies (hereafter referred to as ‘missions’) – are now prominent on many governments’ agendas. This new-found enthusiasm that a ‘visible hand’ should – or perhaps even must – drive the economy forward has, until recently, escaped significant critical scrutiny. There is a dearth of academic studies examining how, when and why such missions often risk failure.

Learning from Overrated Mission-Oriented Innovation Policies: Seven Takeaways
BokkapitelPublikation
Henrekson, M., Sandström, C., & Stenkula, M.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Springer Nature.

Sammanfattning

This chapter integrates findings from several different case studies on mission-oriented innovation policies (MOIPs) and makes use of the existing literature to briefly describe three other missions: The War on Cancer, homeownership in the United States, and the Swedish Million Program. Together with the analyses in the other chapters of this volume, seven takeaways regarding mission-oriented innovation policies are developed and described: (1) wicked problems cannot be solved through missions, (2) politicians and government agencies are not exempt from self-interest, (3) MOIPs are subject to rent seeking and mission capture, (4) policymakers lack information to design MOIPs efficiently, (5) MOIPs distort competition, (6) government support programs distort incentives and result in moral hazard, and (7) MOIPs ignore opportunity costs. These seven takeaways are illustrated using the cases described in this chapter and elsewhere in this volume.

Visa fler