Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv
Sammanfattning
Det politiska intresset för gymnasial yrkesutbildning och framförallt för lärlingsutbildning fortsätter att vara högt. Sedan 1990-talet har yrkesutbildningen i Sverige genomgått flera omfattande reformer. 2011 infördes reguljära lärlingsutbildningar. Hösten 2013 blev lärlingsutbildningen föremål för nya politiska initiativ. Intentionen var att genomföra ett systemskifte och lägga upp lärlingsutbildningen på samma sätt som i Tyskland och i Österrike. I januari 2014 föreslog regeringen en ny lag för att införa lärlingsanställning. Denna antologi är en mötesplats för forskare med intresse för yrkesutbildning. De medverkande forskarna utgår ifrån sina respektive ämnesperspektiv och avspeglar en bred samsyn om att flera institutionella förändringar krävs för att yrkesutbildningen ska kunna bli den attraktiva gymnasieutbildning som den förtjänar att vara. Bokens redaktör Alexandru Panican, fil. dr. och universitetslektor vid Lunds universitet, har medverkat i flera publikationer som handlar om yrkesutbildning och ungas etablering på arbetsmarknaden.
Panican, A. (Eds.) (2014). Yrkesutbildning för morgondagens arbetsliv. Stockholm: Dialogos förlag