Saknar den högre utbildningen relevans
NyheterAgneta Bladh presenterar idag rapporten ”Saknar den högre utbildningen relevans?”. Bladh föreslår bl a en reformering av resursfördelningssystemet för högre utbildning, men också reformer för Yrkeshögskolan och Universitetskanslersämbetets utvärderingar. Arbetsgivarna uppmanas engagera sig väsentligt mer i utformningen av utbildningarnas innehåll.
Agneta Bladh, tidigare statssekreterare (S), högskolerektor och generaldirektör för Högskoleverket har i en studie analyserat hur de befintliga styr- och resurstilldelningssystemen för universitet, högskolor och yrkeshögskolan påverkar utbildningarnas relevans, kvalitet och effektivitet. Studien presenteras vid en konferens idag, 18 november.
Rapporten kommenteras och diskuteras av Peter Honeth (FP); statssekreterare utbildningsdepartementet, Ibrahim Baylan (S); riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson samt Johan Blom; vik GD på Myndigheten för yrkeshögskolan, Anne-Marie Fransson; VD IT&Telekomföretagen; Lena Gustafsson, rektor Umeå universitet, och Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv.
Bladh ser en rad problem med högskoleutbildningen och föreslår bl a en reformering av resursfördelningssystemet för högre utbildning, men också reformer för Yrkeshögskolan och Universitetskanslersämbetets utvärderingar. Arbetsgivarna uppmanas engagera sig väsentligt mer i utformningen av utbildningarnas innehåll. Förslagen riktar sig till alla berörda aktörer:
Universitet och högskolor
- Mer träning av generiska förmågor
- Mer reflektion över praktiska erfarenheter
- Mer praktik i program till generell examen
- Alltid praktik till yrkesexamen
- Arenor för möten med arbetsgivare
Regering och riksdag – högskoleutbildning
- Relevans, kvalitet och effektivitet måste samspela i styrsystemen
- Nytt system för resurstilldelning
- Inför pedagogiskt råd
- Ge ekonomiska förutsättningar att träna generiska förmågor
Regering och riksdag – yrkeshögskolan
- Bygg ut yrkeshögskolan
- Bredda yrkeshögskolan – ta bort högskoleexamen
- Överför utbildningar utan forskningsanknytning till yrkeshögskolan
- Ta bort krav på högst två utbildningsstarter
- Kräv pedagogisk kompetens hos lärare inom yrkeshögskolan
Universitetskanslersämbetet
- Ändra det nationella kvalitetsgranskningssystemet till att innefatta relevans
Arbetsgivare
- Ställ fler praktikplatser till förfogande
- Lämna fler förslag till examensarbeten
- Anställ arbetstagare med otraditionell bakgrund
- Anställ nyutexaminerade
- Var aktiva medaktörer till universitet och högskolor
Rapporten är framtagen på uppdrag av näringslivets forskningsinstitut Ratio och ingår i forskningsprojektet Kompetens för tillväxt, som kartlägger förutsättningarna för företagens kompetensförsörjning. Kompetensförsörjning utgör ett allt större tillväxthinder för näringslivet.