Innovationspolitik för tillväxt
Sandström, C, Karlson, N, Wennberg, W, (2018). Innovationspolitik för tillväxt, Stockholm, Ratio.
Sandström, C, Karlson, N, Wennberg, W, (2018). Innovationspolitik för tillväxt, Stockholm, Ratio.
Sverige behöver mer entreprenörskap och innovationer. I korthet handlar innovation om kommersialisering av ny kunskap genom entreprenörskap. Utan innovation blir det svårt för företag att vara konkurrenskraftiga, att höja produktiviteten hos de anställda och i förlängningen att höja lönerna. Etablerade svenska företag behöver dessutom förnya sig för att kunna hävda sig på den globala marknaden.
Ratios stora forskningsprogram Financing of Innovations har undersökt hur samspelet mellan finansiering och entreprenörskap kan förbättras för att underlätta innovationer, konkurrenskraftig produktion och uthållig tillväxt. Vi har undersökt tre olika förutsättningar för innovation: kapital, kompetenser och institutioner.
Vår viktigaste slutsats är behovet av ett ökat systemtänkande med fokus på kompetensförsörjning och marknadsekonomins institutioner snarare än genom riktade ekonomiska stöd eller liknande aktiviteter. Bristen på kapital tycks inte vara det stora problemet. Effekterna av direkt stöd till företag är inte de förväntade – snarare tvärtom. Politikers försök att lösa påstådda marknadsmisslyckanden skapar ofta politikmisslyckanden.
Våra resultat visar att det finns störst förbättringspotential avseende bland annat kompetensförsörjning, arbetsmarknadens flexibilitet, regelbörda, skatter, bostäder, infrastruktur med mera. Det behöves också en tydligare rollfördelning inom innovationssystemet. Fokus behöver flyttas från ”input” till ”output”.
En fungerande innovationspolitik behöver handla om att se till att marknadsekonomins grundläggande institutioner upprätthålls och att olika typer av ”flaskhalsar” försvinner. Det finns ett flertal områden där det finns ett stort behov av reformer. En innovationspolitik för tillväxt måste ge entreprenörskap och företagandets villkor betydligt större roll. Det är viktigt att en reformprocess med denna inriktning kommer igång.
Sandström, C, Karlson, N, Wennberg, W,
2018
Stockholm Ratio
Aktuell expert
2024
Springer Nature.
This chapter integrates findings from several different case studies on mission-oriented innovation policies (MOIPs) and makes use of the existing literature to briefly describe three other missions: The War on Cancer, homeownership in the United States, and the Swedish Million Program. Together with the analyses in the other chapters of this volume, seven takeaways regarding mission-oriented innovation policies are developed and described: (1) wicked problems cannot be solved through missions, (2) politicians and government agencies are not exempt from self-interest, (3) MOIPs are subject to rent seeking and mission capture, (4) policymakers lack information to design MOIPs efficiently, (5) MOIPs distort competition, (6) government support programs distort incentives and result in moral hazard, and (7) MOIPs ignore opportunity costs. These seven takeaways are illustrated using the cases described in this chapter and elsewhere in this volume.
2024
Ekonomisk debatt
Sandström, C., Grafström, J., & Rehnberg, P. (2024). 24 av 25 luftföroreningar har minskat sedan 1990 – lärdomar från framgångsrik miljöpolitik. Ekonomisk Debatt.
2024
Small Business Economics, 62(2), 775-806
The dominant ‘sand in the wheels’ view holds that entrepreneurship is strongly inhibited by corruption. Challenging this, the ‘grease the wheels’ view maintains that corruption might increase entrepreneurship in highly regulated economies. We extend the basic predictions of these theories by examining entrepreneurs’ start-up decisions, as well as their location choices, in a seemingly low-corruption environment: Swedish municipalities. Combining a validated index of corruption perceptions in local government with population data on new entrepreneurs, nested logit models reveal that even in a low-corruption setting such as Sweden, perceptions of corruption can deter latent entrepreneurs. We also find that a minority of entrepreneurs relocate from their home municipalities to establish their start-ups elsewhere. Surprisingly and contrary to expectations, these relocating entrepreneurs often relocate from relatively low-corruption municipalities to others that are more corrupt. Implications for future research and public policy are discussed.