Nyföretagande, näringslivsdynamik och tillväxt i den nya världsekonomin
Nyström, K. & Karlsson, C. (2008). Nyföretagande, näringslivsdynamik och tillväxt i den nya världsekonomin. Underlagsrapport nr 5 till Globaliseringsrådet.
Nyström, K. & Karlsson, C. (2008). Nyföretagande, näringslivsdynamik och tillväxt i den nya världsekonomin. Underlagsrapport nr 5 till Globaliseringsrådet.
Såväl arbetskraft som entreprenörer och befintliga företag är idag utsatta för en global konkurrens. För att klara av förändringar och parera chocker som härrör ur globaliseringen är näringslivets förmåga till anpassning och förnyelse allt viktigare. I rapporten Nyföretagande, näringslivsdynamik och tillväxt i den globala ekonomin lyfter författarna fram betydelsen av nya företag för att öka sysselsättning, produktivitet och BNP och i förlängningen en ekonomis välstånd. De finner starka indikationer på att nyföretagandet i Sverige är lågt och att nya, entreprenörsdrivna företag spelar en viktig roll för innovationer och förnyelse. Utifrån dessa resultat rekommenderar författarna en rad ekonomisk-politiska åtgärder för att stimulera nyföretagande och näringslivsdynamik.
Nyström, K. & Karlsson, C.
2008
2021
Denna artikel presenterar 2020 års pristagare av Global Award for Entrepreneurship Research – John Haltiwanger – och de bidrag han har gjort inom entreprenörskapsforskningen. Haltiwanger har bl a bidragit till att förbättra vår förståelse av hur jobb skapas och försvinner, kartlägga vilka faktorer som styr produktivitet samt analysera hur småföretag bidrar till den ekonomiska utvecklingen. Hans forskning har inspirerat såväl policydebatt som nationella statistikmyndigheter världen över.
Andersson, M., Henrekson, M., Jack, S., Stenkula, M., Thorburn, K., Wennberg, K. & Zander, I. (2021). Jobbskapande och produktivitet i små kontra nya företag. Ekonomisk Debatt, 2021(7).
2021
Ekon. Debatt, 49, 30-41.
Antalet utvärderingar av ekonomisk politik ökar explosionsartat. Det finns dock få systematiska sammanställningar av de utvärderingar som görs och det saknas kunskap om hur utvärderare skiljer sig åt gällande metoder och slutsatser, inte minst inom näringspolitiken. Vi studerar utvärderingar av 110 näringspoli-tiska insatser 2009–19 genom att granska huruvida valet av utvärderare påver-kar utvärderingarnas resultat. Privata konsulter visar sig vara den vanligaste utvärderaren av näringspolitik och deras utvärderingar skiljer sig från andra utvärderare genom att vara övervägande mer positiva till de utvärderade insat-serna. Vi diskuterar intressekonflikter som kan antas föreligga mellan utvärde-rare, myndigheter, den politiska makten och allmänheten.
Colin, E., Sandström, C., & Wennberg, C. (2021). Utvärderingar av näringspolitik–en intressekonflikt mellan myndigheter, konsultföretag, politik och skattebetalare. Ekon. Debatt, 49, 30-41.
2020
Ratio Working Paper
This paper studies the perceived difficulty of recruiting scarce competences to rural regions. Furthermore, the role of policy in facilitating and enhancing recruitment to and better skills matching in rural regions is discussed. Based on a survey targeted to the business sections in Swedish municipalities, the results show that recruitment is perceived to be difficult in both rural and non-rural regions. However, recruitment problems in the public sector are more pronounced in rural municipalities. Nevertheless, recruitment to the public and business sectors are perceived to be equally difficult in rural regions. Both rural municipalities and non-rural municipalities state that the difficulty of recruiting the right skills results in a lack of skills matching and constitutes an obstacle to growth. Which policies can help remedy recruitment problems in rural regions? The pecuniary incentive of writing off student debt is perceived to be the most promising policy, but respondents also believe that non-pecuniary support such as relocation support for accompanying persons and tandem recruitment should be implemented to a greater extent. Finally, the need for flexibility and policies that can be adapted to the regional demand for labour are stressed. This regards for example the adaption of education programmes to local needs and rules and regulations.