Working Paper No. 209. Resolving the Coordination Problem in Health Care

PublikationWorking paper
Företagandets villkor, Mattias Lundbäck, Sjukvård

Sammanfattning

The underlying reason for the lack of coordination of health care production is often attributed to the lack of central cost accountability for each individual patient. The rather few health care producers that manages to coordinate health care all the way from primary care to tertiary care are often used as good examples, e g Veterans administration, Kaiser Permanente, Intermountain Health Care and The Mayo Clinics. However, due to large cost variability amongst patients (economic risk), information asymmetries and agency problems, the provision of health care is rarely coordinated. More commonly, the delivery of health care production is reimbursed in a non-coordinated way that creates incentives for sub-optimisation and holds back entrepreneurship among producers. In this paper we use data from the Medical Expenditure Panel Survey and computer simulations to illustrate that limiting a provider’s cost responsibility for each patient is a much more efficient way of reducing provider risk than to increase the number of patients. Our simulations illustrate that introducing an individual yearly cost ceiling of 20 000 US-dollars per patient reduces risk as much as increasing the number of patients from 5 000 to 100 000. The results indicate that it might be possible to create a favourable environment for coordination in managed care organisations, such as those mentioned above, without exposing providers to extensive risk. Reimbursements systems of the type used in Medicare Advantage might thus be slightly adjusted to reduce the barriers of entry (economic risk) and promote the entry of integrated care providers on the market.

Lundbäck, M. (2013). Resolving the Coordination Problem in Health Care: Limited Responsibility HMO:s. Ratio Working Paper No. 209.


Liknande innehåll

Sveriges sjukvårdssystem: Framtidens vård och omsorg
RapporterPublikation
Lundbäck, M.
Publiceringsår

2022

Publicerat i

Ratio.

Sammanfattning

I den här rapporten sätts den svenska sjukvården i ett internationellt perspektiv. Syftet är att empiriskt beskriva det svenska sjukvårdssystemet på samma sätt som vi i tidigare rapporter beskrivit modellerna i Australien, Schweiz och Nederländerna, som samtliga är välutvecklade välfärdsstater med universell vård och omsorg till alla medborgare. Vissa jämförelser med dessa länder kommer också göras. Vi kommer i första hand att studera primärvård och specialistvård (öppen och sluten). Dessutom undersöks äldreomsorg i form av hemtjänst i eget boende samt institutionaliserad äldreomsorg. Övriga vård- och omsorgstjänster berörs endast undantagsvis.

Rätt att välja. Framtidens vård och omsorg
BokPublikation
Karlson, N. & Lundbäck, M.
Publiceringsår

2022

Publicerat i

Dialogos förlag

Sammanfattning

Svensk vård och omsorg har väl kända problem med tillgängligheten, väntetiderna, servicenivån och vårdkedjorna. En åldrande befolkning, dyra behandlingar och en förväntad ökad efterfrågan på vård och omsorg förstärker utmaningarna. Därför behövs en breddad diskussion om hur framtidens sjukvård ska finansieras och organiseras.

I boken jämförs vård och omsorgssystemen i Sverige, Nederländerna, Australien och Schweiz, med hjälp av internationella index och fallstudier. En slutsats är att valfrihet och olika typer av försäkringslösningar i regel leder till större tillgänglighet och förbättrar förmågan till institutionellt lärande.

Schweiz sjukvårdssystem – Effektiva lösningar utan central styrning
RapporterPublikation
Lundbäck, M.
Publiceringsår

2022

Publicerat i

Ratio.

Sammanfattning

Syftet med denna rapport är att empiriskt beskriva det schweiziska sjukvårdssystemet, jämföra relevanta delar med det svenska och baserat på detta diskutera eventuella lärdomar för det svenska vård och omsorgssystemet.

Vi kommer i första hand att studera primärvård och specialistvård (öppen och sluten). Dessutom undersöks äldreomsorg i form av hemtjänst i eget boende, samt institutionaliserad äldreomsorg. Övriga vård- och omsorgstjänster berörs endast undantagsvis.

Visa fler