Kollektivavtalens decentralisering och flexibilitet

PublikationRapporter
Arbetsmarknad, Charlotta Stern, Kollektivavtal, Martin Björklund, Svenska modellen
Kollektivavtalens decentralisering och flexibilitet
Ladda ner

Sammanfattning

Kollektivavtal reglerar anställningsförmåner och villkor för närmare 85 procent av de anställda i privat sektor på svensk arbetsmarknad. Det gör kollektivavtalen till en mycket viktig pelare i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Fackföreningarna undertecknar avtalen på mandat från sina medlemmar, och arbetsgivarorganisationer gör detsamma för sina. Höga medlemstal och hög anslutningsgrad är förutsättningar för modellens legitimitet och kräver att kollektivavtal upplevs som (tillräckligt) attraktiva från båda håll. En enkät från Arbetsmarknadsekonomiska rådet visar dock att flera företagsrepresentanter upplever kollektivavtal som krångliga och kostsamma, särskilt skeptiska är företagare som står utan kollektivavtal. Upplevelserna skiljer sig även åt mellan branscherna (Calmfors m fl 2018). Det finns väldigt lite kunskap om skillnaderna i kollektivavtalens regleringar. I den här studien rapporteras en systematisk genomgång av 50 kollektivavtal vars regler kring arbetstid kategoriseras. Rapportens resultat visar tydliga skillnader mellan kollektivavtalen vad gäller centralisering. Jämförelsen av kollektivavtalens regler uppenbarar tydliga skillnader i möjligheten till lokala överenskommelser och i vilken utsträckning det finns begränsningar inskrivna i avtalet. Slutligen används resultat från Calmfors med flera (2018) om branschskillnader avseende viljan att behålla kollektivavtal utan tvång för att undersöka samvariationen mellan kollektivavtalsvilja och regleringar. Det tycks finnas ett visst samband, men företagares syn på kollektivavtalens attraktivitet handlar inte enkom om regler.

Stern, C. & Björklund, M. (2022). Kollektivavtalens decentralisering och flexibilitet. (Arbetsmarknadsprogrammet, rapport nr. 22) Stockholm: Ratio.


Liknande innehåll

Dansk arbetstidsförkortning: Om vägen till kollektivavtalad 37-timmarsvecka
RapporterPublikation
Stern, C., & Hamilton, E.
Publiceringsår

2025

Publicerat i

Ratios arbetsmarknadsserie.

Sammanfattning

Under 2024 har frågan om arbetstidsförkortning aktualiserats i Sverige, med debatter om en framtida 35 timmar lång arbetsvecka. I debatten lyfts ofta Danmark fram som ett föredöme, då landet har genomfört arbetstidsförkortningar via lagstiftning och kollektivavtal. Denna rapport undersöker de historiska och ekonomiska faktorer som möjliggjorde den danska reformen samt analyserar dess relevans för Sverige. Rapportens syfte är att studera den historiska kontexten kring Danmarks arbetstidsförkortning och förstå parternas förhandlingspositioner. Metoden bygger på intervjuer med fackliga representanter, arbetsgivarorganisationer och forskare, kompletterat med vetenskapliga artiklar och rapporter.

Arbetstidsförkortningen i Danmark påbörjades under 1980-talet, en period präglad av ekonomisk kris med hög inflation och hög arbetslöshet. Regeringen genomförde en rad strukturreformer, inklusive nedskärningar i socialförsäkringssystemen. Högst på dagordningen var inflationsbekämpning. I denna kontext genomfördes en första lagstadgad arbetstidsförkortning med en timme 1985, i syfte att undvika fortsatt konfrontation med facken och som kompensation för ingrepp i lönebildningen.

Arbetsmarknadens parter avtalade om ytterligare sänkning av arbetstiden med två timmar 1987. Avtalet speglar en tid då arbetsgivarorganisationers första prioritet var lägre löneökningstakt och stärkt konkurrenskraft. Fackens första prioritet var 35 timmars arbetsvecka och högre löneökningstakt. Avtalet följdes av en ekonomisk kris som ledde fram till en trepartsöverenskommelse av rang.

Slutsatsen är att det är omöjligt att isolera effekten av arbetstidsförkortningen från övriga ekonomiska reformer. Danmark har sedan reformerna haft en positiv ekonomisk utveckling. Det kan konstateras att nutida debatter i Danmark snarare fokuserar på att öka arbetsutbudet än att ytterligare minska arbetstiden.

Politik och omställning för grön energiomställning och klimatneutralitet
RapporterPublikation
Skogsmo, E., Björklund, M., Gamez, D. B., La Fleur, L., & Nordensvärd, J.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Linköping University Electronic Press

Sammanfattning

Här sammanfattas vår forskning om påverkansarbete, beslutsfattande och förändring av EU:s politik för grön energiomställning och klimatneutralitet. Fokus ligger på resurs- och energieffektiva byggnader, men även energieffektivisering mer generellt och andra områden inom EU:s lagstiftningspaket Fit for 55. Beslutsfattandet kring energieffektivitet och minskad klimatpåverkan är komplext och påverkas av olika faktorer, inklusive intressenter, intressekonflikter och strategier. Bristande förståelse för politiska dynamiker kan hindra effektiv utformning och genomförande av energipolitik, vilket i sin tur kan försvåra arbetet med att uppnå klimatmål och främja hållbar utveckling. I våra projekt lämnas kunskap om processerna kring beslutsfattande och förändring av EU-politiken. Här presenteras ett kunskapsunderlag att dels påverka framtida EU-direktiv om energieffektivitet och byggnaders energiprestanda, dels främja svensk innovation och förbättra implementering av energieffektiviserande åtgärder i byggd miljö i Sverige såväl som EU och globalt. Resultaten visar att en djupare förståelse för sociala, politiska och institutionella faktorer är avgörande för att effektivt driva hållbar energipolitik. Vi betonar även behovet av ökad transparens för lobbyister för att säkerställa en rättvis och öppen politisk process.

Politics and Policy Processes for Green Energy Transition and Climate Neutrality: A Project Report
Artikel (utan peer review)Publikation
Gamez, D. B., von Malmborg, F., Nordensvärd, J., Björklund, M., & La Fleur, L.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Linköping University Electronic Press

Sammanfattning

This policy report outlines the group research on advocacy, decision-making, and EU policy change towards green energy transition and climate neutrality, focusing on resource- and energy-efficient buildings, as well as energy efficiency more broadly within the EU’s Fit for 55 legislative packages. The research also includes analyses of advocacy and decision-making related to EU policy change for decarbonizing maritime shipping. The project explores how stakeholder coalitions shape policies for sustainable environments since decision-making is influenced by stakeholders and conflicts of interest. By providing better insight into EU policy change dynamics, this report offers valuable knowledge that can enhance policymakers’ understanding of how to influence future EU policies on energy efficiency and building energy performance, as well as a clean energy transition more broadly, promoting Swedish interests. It highlights the complexity of decision-making in energy efficiency and climate impact reduction within the EU while also underscoring the influence of stakeholders and conflicts of interest. As a result, actors with inadequate grasp of political dynamics can hinder effective energy policy design and implementation, posing challenges to achieving climate goals and sustainable development. Similarly, since negotiations are key to advance regulation, it is found that less politicization and polarization facilitate deliberative negotiations and policy-oriented learning, among other things. Thus, strategic advocacy is crucial for Swedish policymakers aiming to successfully influence future EU energy and climate policies.

Visa fler