Jobba hos oss

Ratio är ett tvärvetenskapligt forskningsinstitut som forskar om företagandets villkor.

+4684415900

info@ratio.se

802002-5212

Sveavägen 59 4trp

Box 3203

103 64 Stockholm

Bankgiro: 512-6578

Om oss

  • Om verksamheten
  • Detta är Ratio
  • VD berättar
  • Styrelse
  • Ledning
  • Verksamhetsberättelse
  • Kontakta oss
  • Media
  • Press & media
  • Nyhetsbrev
  • Nyhetsarkiv
  • FAQ
  • Vanliga frågor
  • Integritetspolicy
  • Samarbeten
  • Eli F. Heckscher-föreläsning
  • AI-Econ Lab
  • Bli medlem

Forskare

  • Forskare
  • Medarbetare
  • Aktuell expert
  • Forska hos oss
  • Möt våra forskare
  • Evenemang
  • Ratio TV
  • Ratio dialogue
  • Unga Forskare
  • Om programmet
  • Stipendium för unga forskare
  • Praktik
  • Sommarassistent på Ratio

Aktuell expert

Mark Hellsten

Forskning

  • Forskningsområden
  • Arbetsmarknad
  • Klimat och miljö
  • Konkurrenskraft
  • Projekt
  • Publikationer
  • Publikationer
  • Forskning i korthet
  • Rapportserie arbetsmarknad
Sök Engelska flaggan ikonENG
Engelska flaggan ikonENGSök

Om oss

  • Om verksamheten

    • Detta är Ratio
    • VD berättar
    • Styrelse
    • Ledning
    • Verksamhetsberättelse
    • Kontakta oss
  • Media

    • Press & media
    • Nyhetsbrev
    • Nyhetsarkiv
  • FAQ

    • Vanliga frågor
    • Integritetspolicy
  • Samarbeten

    • Eli F. Heckscher-föreläsning
    • AI-Econ Lab
    • Bli medlem

Forskare

  • Forskare

    • Medarbetare
    • Aktuell expert
    • Forska hos oss
  • Möt våra forskare

    • Evenemang
    • Ratio TV
    • Ratio dialogue
  • Unga Forskare

    • Om programmet
    • Stipendium för unga forskare
    • Praktik
    • Sommarassistent på Ratio

Forskning

  • Forskningsområden

    • Arbetsmarknad
    • Klimat och miljö
    • Konkurrenskraft
    • Projekt
  • Publikationer

    • Publikationer
    • Forskning i korthet
    • Rapportserie arbetsmarknad

Virtues in Entrepreneurship

PublikationBok
Deirdre McCloskey, Dygder, Företagandets villkor, Företagsetik, Karl Wennberg, Mikolaj Norek, Nils Karlson, Rasmus Nykvist, Virtues in Entrepreneurship

Sammanfattning

Boken Virtues in Entrepreneurship handlar om företagsetik som långsiktigt leder till växande företag och mänsklig blomstring, och även skapar respekt för företagares samhällsinsats.
I tio empiriska och teoretiska bidrag analyseras vad som utmärker ekonomiskt beslutsfattande i framgångsrika företag. Vad krävs i form av arbetsinsats, omdöme, risktagande, uthållighet, samarbetsförmåga och andra färdigheter för att långsiktigt lyckas som entreprenör?

Denna dygdetik betonar vikten av inlärda karaktärsdrag som mod, uthållighet, rättvisa, driftighet och förmågan att fatta väl avvägda beslut, liksom strävan att åstadkomma gott. Det är en etik som inte är externt påbjuden, som de idag dominerande CSR- och intressentmodellerna, utan utgår från företagandets egna processer och utvecklingsbehov.

Entreprenörskapets företagsetik sätter fokus på den enskilda företagarens eget handlande när de driver och utvecklar sina företag i syfte att skapa vinst och tillväxt. Entreprenörsdygder av detta slag kan ses som centrala kompetenser i dagens samhälle, vilket har stora konsekvenser för bland annat synen på vinstdrivande verksamheter, respekten för företagares samhällsinsats, utbildningen av företagsledare samt relationen mellan stat och marknad.

Karlson, N., Wennberg, K. & Norek, M. (2015). Virtues in Entrepreneurship. Stockholm: Ratio.

Introduction by Deirdre McCloskey, Distinguished Professor of Economics, History, English, and Communication at the University of Illinois at Chicago.

Detaljer

Författare

Karlson, N., Wennberg, K. & Norek, M.

Publiceringsår

2015

Publicerat i

Virtues in Entrepreneurship

Relaterat

Karl Wennberg
Professor

+46705105366

karl.wennberg@ratio.se

Nils Karlson
Professor & grundare Ratio

+46708670351

nils.karlson@ratio.se

tis 5 jul 2016
Utan vinst – inget hållbart företagande
SeminariumRatio i Almedalen
tor 9 apr 2015
Ratios öppna årsmöte: Marknadsekonomi för tillväxt
SeminariumÖppna seminarier
fre 24 maj 2013
Virtues and Entrepreneurship
SeminariumKonferenser
2016-05-26
Ny doktorand inom institutionell förändring
Nyhetsartikel
2015-09-01
Vilka dygder skapade LM Ericsson?
Nyhetsartikel
2015-05-06
“Entreprenörskapets dygder”
Nyhetsartikel

Liknande innehåll

Qualitative Comparative Analysis in Entrepreneurship Research
Artikel (med peer review)Publikation
Rönkkö, M., Maula, M., Wennberg, K.
Ladda ner
Publiceringsår

2025

Publicerat i

Entrepreneurship Theory and Practice (ETP)

Sammanfattning

Configurational research has great promise in entrepreneurship. There are few universal laws or relationships that hold under all circumstances. More often, optimal entrepreneurial outcomes are contingent on many factors. Consequently, configurational analysis using qualitative comparative analysis (QCA) has become increasingly popular. However, methodological research in sociology and political science has raised concerns about possible false positive findings produced by this method. In this editorial, we explore the potential and the common pitfalls of QCA in entrepreneurship research, as well as guidelines for its use.

Karlson, N. (2025). Förord [Foreword]. I F. A. Hayek, Frihetens grundvalar (ny utg., s. v-xii). Stockholm: Timbro förlag.
BokkapitelPublikation
Karlson, N.
Publiceringsår

2025

Publicerat i

Timbro förlag

Sammanfattning

I Frihetens grundvalar presenterar F. A. Hayek ett av historiens mest kraftfulla försvar för det fria och öppna samhället. Han utforskar frihetsbegreppets utveckling, välfärdsstatens framväxt och utvecklar den banbrytande teorin om den spontana ordning som uppstår när individer fritt får konkurrera med sina idéer.

Boken är en ymnig källa till argument för frihet och mot förtryck för det småskaliga och spontana framför det storskaligt planerade. Den fungerar som en ständig påminnelse om politikens begränsningar och uppmaning att värna individens fri- och rättigheter.

Frihetens grundvalar är Hayeks magnum opus. Verket publicerades första gången 1960 och fick sin första svenska översättning 1983. Denna utgåva innehåller ett nyskrivet förord av nationalekonomen Nils Karlson.

Introducing the inverted Icarus paradox in business history – Evidence from David and Goliath in the Swedish telecommunications industry 1981–1990
Artikel (med peer review)Publikation
Eriksson, K.; Lakomaa, E.; Nykvist, R.; Sandström, C.
Publiceringsår

2024

Publicerat i

Business History, Advance online publication.

Sammanfattning

Previous research in business and management history has identified the Icarus paradox, which describes how organisations may fall due to overconfidence and hubris. We build upon previous research on paradoxes in business history and introduce the notion of an inverted Icarus paradox. Using rich archival sources coded in a relational database, we show how an entrant firm, Comvik, outmanoeuvred an established government monopoly in the non-market domain from 1980 to 1990, despite inferior resources and a weak market position. The government monopoly Televerket faced an inverted Icarus paradox; it could not leverage its strengths and political connections as they were stuck in a David versus Goliath narrative where public opinion was more sympathetic to the entrant firm Comvik.

Visa fler

Utvald publikation

Skill Requirements and Employment of Immigrants in Swedish Hospitality
Kazlou, A., & Wennberg, K.